responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 242
طلب آمرزش براي مومنان باشد.

مساله 1361- حمد و ثناي خدا و صلوات بر پيامبر و آل پيامبر 6 بنابراحتياط بايد به عربي گفته شود، ولي دعوت به تقوي و موعظه و تذكرات و بيان مسائل سياسي و اجتماعي به زبان حاضرين مانعي ندارد، و اگر مستمعين اهل زبانهاي مختلف باشند، خوب است امام جمعه به اندازه قدرت با همه آن زبانها صحبت نمايد.

مساله 1362- بنابراحتياط در حمد و ثناي خداوند و صلوات بر پيامبر و آل پيامبر 6 و دعوت مردم به تقوي وخواندن يك سوره كامل در دو خطبه ترتيب مراعات گردد.

مساله 1363- خطبه هاي جمعه را بايد شخص امام جمعه در حال ايستاده و با صداي رسا بخواند، و شايسته است به گونه اي بلند خوانده شود كه همه حاضرين بشنوند و يا به وسيله بلندگو صدا به همه منتقل شود. همچنين واجب است ميان دو خطبه - گرچه با اندكي نشستن - فاصله شود.

مساله 1364- بنابراحتياط واجب امام جمعه در حال خطبه بايد با وضو باشد.

مساله 1365- مستحب است امام جمعه در حال خطبه عمامه بر سر نهاده و به عصا يا اسلحه تكيه نمايد و هنگام اذان روي منبر بنشيند و پيش از شروع خطبه ها به حاضرين سلام كند، و بر مستمعين واجب كفايي است كه جواب سلام امام را بدهند.

مساله 1366- بنابراحتياط واجب حاضرين بايد به خطبه ها گوش داده و سكوت را رعايت نمايند و از خواندن نمازهاي نافله بپرهيزند، همچنين بنابراحتياط به طرف خطيب نشسته و مثل حال نماز باشند و به راست و چپ وپشت سر نگاه نكنند و جابجا نشوند. ولي پس از پايان خطبه ها صحبت كردن و جابجا شدن و نگاه به چپ و راست مانعي ندارد.

مساله 1367- اگر مامومين اموري را كه در مساله قبل گفته شد رعايت نكنند خلاف احتياط عمل كرده اند، ولي نمازجمعه آنان صحيح است .

مساله 1368- شعارها و تكبيرهايي كه در وسط خطبه ها گفته مي‌شود هرچند خلاف احتياط است ولي به صحت نماز ضرري نمي رساند.

شرايط امام جمعه :

مساله 1369- امام جمعه بايد بالغ، عاقل، مرد، مومن، حلال زاده و عادل باشد و توانايي خواندن خطبه ها را در حال ايستاده داشته باشد و بنابراحتياط واجب بيماري خوره يا پيسي نمايان نداشته و نيز حد شرعي نخورده باشد.همچنين بنابراحتياط واجب بايد امام جمعه از طرف مجتهد واجد
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 242
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست