responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 226
بزرگترين مرد از وارثان - آنها را بجا آورد، و اگر ولي موجود نباشد بنابراحتياط واجب وارثان بالغ ميت از سهم خودشان آنها را بجا آورند.

مساله 1254- اگر فتواي مرجع تقليد نايب با فتواي مرجع تقليد ميت تفاوت داشته باشد، در صورتي كه هنگام اجيرشدن خصوصيات عمل تعيين نشده باشد و منصرف به نحو خاصي نيز نباشد، بايد نايب عمل را طبق فتواي مرجع تقليد خود انجام دهد، هرچند احتياط آن است كه وصي با نايب شرط كند كه عمل را طوري انجام دهد كه هم مطابق نظر مرجع تقليد ميت و هم مطابق مرجع تقليد خود باشد.

مساله 1255- كسي كه براي انجام نماز يا ساير عبادات اجير شده نمي تواند ديگري را براي انجام آن اجير نمايد، مگردر صورتي كه اجير كننده اجازه داده باشد يا اجاره منصرف به انجام عمل توسط شخص اجير نباشد.

مساله 1256- اجير شدن براي انجام عبادات واجب شخص زنده و يا انجام آن به صورت تبرعي جايز نيست، مگر درنيابت از حج كه اگر شخصي مستطيع شده و از انجام اعمال حج عاجز باشد و اميد هم ندارد كه در آينده بتواند خودش بجا آورد مي‌تواند نايب بگيرد.

مساله 1257- انسان مي‌تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي - مانند زيارت پيامبر 6 و امامان (ع) - از طرف زندگان اجير شود، همچنين مي‌تواند كار مستحبي را انجام داده و ثواب آن را به مردگان يا زندگان هديه نمايد.

نماز جماعت

فضيلت نماز جماعت :

در مورد اهميت نماز جماعت روايات و احاديث بسياري از معصومين (ع) وارد شده و در يكي از احاديث آمده است :"اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز را دارد، و اگر دو نفر اقتدا كنند هرركعت ثواب ششصد نماز را دارد، (و هرچه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر مي‌شود تا اينكه شمار آنان به ده نفربرسد) و هرگاه بيشتر از ده نفر باشند، اگر تمام درياها مركب، درختها قلم، و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند توان نوشتن ثواب يك ركعت از آن را نخواهند داشت"[1] .

مساله 1258- مستحب است نمازهاي يوميه و نماز ميت و نماز آيات را به جماعت بخوانند، و در نمازهاي يوميه به ويژه نمازهاي صبح، مغرب و عشا مخصوصا براي همسايه مسجد و كسي كه

[1] بر گرفته از مستدرك الوسائل، كتاب الصلاه، باب 1 از ابواب (صلاة الجماعة)، حديث 3.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست