responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 21
مي‌توان به تقليد از ميت ادامه داد.

مساله 15- باقي ماندن بر تقليد مجتهدي كه از دنيا رفته سه صورت دارد:

الف - اگر مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم از مجتهدين زنده بوده، بنابراحتياط واجب بايد نسبت به مسائلي كه در زمان حيات مجتهد اعلم به آنها عمل كرده يا به قصد عمل كردن ياد گرفته و فراموش نكرده است بر تقليد او باقي بماند.

ب - اگر مجتهد زنده نسبت به مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم باشد، بنابراحتياط واجب بايد در تمام مسائل به فتواي مجتهد زنده عمل نمايد.

ج - اگر مجتهد زنده و مجتهدي كه از دنيا رفته از نظر علمي - به طور يقين يا احتمال - مساوي باشند، بنابراحتياط بايدنسبت به مسائلي كه در زمان حيات مجتهد مرحوم به فتواي او عمل نموده باقي باشد، و نسبت به مسائلي كه براي عمل ياد گرفته و عمل نكرده مخير است به فتواي هر كدام عمل نمايد، ولي نسبت به مسائلي كه ياد نگرفته و يافراموش كرده بايد از مجتهد زنده تقليد كند.

مساله 16- اگر در مساله اي به فتواي مجتهد زنده رفتار كند، نمي تواند در آن مساله مطابق فتواي مجتهدي كه از دنيارفته است عمل نمايد، ولي اگر مجتهد زنده در مساله اي فتوي ندهد و احتياط نمايد و مقلد مدتي به آن احتياط عمل كند - در صورتي كه در زمان حيات مجتهد مرحوم در آن مساله به فتواي او عمل كرده يا براي عمل به آن ياد گرفته باشد- مي‌تواند دوباره به فتواي مجتهدي كه از دنيا رفته عمل نمايد.

مساله 17- تقليد ابتدايي از مجتهدي كه از دنيا رفته جايز نيست، بنابراين كسي كه به تازگي مكلف شده بايد از مجتهداعلم زنده تقليد نمايد، و نمي تواند از مجتهد مرحوم تقليد كند.

مساله 18- اگر براي كسي مساله اي پيش آيد كه حكم آن را نداند، اگر ممكن است بايد تا دستيابي به فتواي مجتهداعلم صبر كند يا اگر احتياط ممكن باشد به احتياط عمل نمايد، و اگر صبر و احتياط ممكن نباشد - مثلا در حال نمازباشد - مي‌تواند آن را به اميد درست بودن به شكلي كه مي‌خواهد انجام دهد، پس اگر آشكار شد عملي را كه انجام داده مخالف واقع يا گفتار مجتهد اعلم بوده، بايد دوباره آن را به طور صحيح بجا آورد.

مساله 19- اگر كسي فتواي مجتهدي را به ديگري بگويد، چنانچه فتواي آن مجتهد عوض شود لازم نيست به او خبردهد، ولي اگر بعد از گفتن فتوي بفهمد اشتباه كرده است، در صورت امكان بايد اشتباه را برطرف نمايد.

مساله 20- كساني كه اعمال خود را بدون تقليد انجام داده اند يا از مجتهدي كه جامع شرايط
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست