responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 199
بين نماز و شك او زياد طول كشيده است بنابراحتياط نماز احتياط را بجا آورد و نماز را هم دوباره بخواند، هرچند در فرض اول اگر نماز احتياط را بخواند و در فرض دوم و سوم اگر نماز را دوباره بخواند كافي است .

مساله 1066- اگر شك دارد كه يكي از موارد وجوب نماز احتياط براي او پيش آمده يا نه، لازم نيست آن را بجا آورد، ولي اگر احتياطا آن را انجام دهد اشكال ندارد.

مساله 1067- اگر موقعي كه مشغول نماز احتياط است در يكي از كارهاي آن شك كند، چنانچه محل آن نگذشته بايدبجا آورد، و اگر محلش گذشته بايد به شك خود اعتنا نكند.

مساله 1068- اگر در شماره ركعتهاي نماز احتياط شك كند بنا را بر بيشتر بگذارد، و اگر طرف بيشتر شك نماز را باطل مي‌كند بنا را بر كمتر بگذارد و آن را تمام نمايد. و در هر دو صورت بنابراحتياط مستحب دوباره نماز احتياط را بخواند ونماز را هم از سر بگيرد.

مساله 1069- اگر بعد از سلام نماز احتياط شك كند كه يكي از اجزا يا شرايط آن را بجا آورده يا نه، به شك خود اعتنانكند.

مساله 1070- اگر در نماز احتياط ركني را زياد كند يا مثلا به جاي يك ركعت دو ركعت بخواند نماز احتياط باطل مي‌شود، و بنابراحتياط دوباره نماز احتياط را بخواند و بعد اصل نماز را نيز بخواند، ولي چنانچه چيزي كه ركن نيست از روي اشتباه كم يا زياد شود نمازش صحيح است، و بنابراحتياط دو سجده سهو بجا آورد.

مساله 1071- اگر در نماز احتياط تشهد يا يك سجده را فراموش كند احتياط واجب آن است كه بعد از سلام نماز آن راقضا نمايد و دو سجده سهو هم بجا آورد.

سجده سهو

مساله 1072- سجده سهو در دو مورد - مطابق دستوري كه گفته خواهد شد - واجب مي‌شود:

1 - هرگاه در نماز چهار ركعتي پس از سجده دوم شك كند چهار ركعت خوانده است يا پنج ركعت .

2 - هرگاه تشهد را فراموش نمايد كه پس از قضاي آن بايد دو سجده سهو بجا آورد. همچنين در پنج مورد بنابراحتياط بايد بعد از سلام نماز دو سجده سهو بجا آورد:

1 - هرگاه در بين نماز از روي اشتباه حرفي بزند.

2 - هرگاه بيجا سلام نماز را بگويد، مثلا در ركعت اول از روي اشتباه سلام دهد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست