responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 192
پيش از آنكه مشغول حمد يا تسبيحات شودشك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد بجا آورد. ولي چنانچه با توجه و التفات نشستن يا خوابيدن را به جاي ايستادن انجام داده و پيش از شروع در حمد يا تسبيحات شك كرده است، پس اگر در تشهد شك كرده آن را به قصد قربت مطلقه بجا آورد و نماز او صحيح است، و اگر در سجده شك كرده آن را بجا آورد و نماز را تمام كرده وبنابراحتياط واجب دوباره بخواند.

مساله 1036- اگر شك كند يكي از ركنهاي نماز را بجا آورده يا نه، دو صورت دارد:

الف - چنانچه مشغول كار بعد از آن نشده - مثلا پيش از خواندن تشهد شك كند كه دو سجده را بجا آورده يا نه - بايدبجا آورد، و چنانچه بعد يادش بيايد كه آن ركن را انجام داده بوده، چون ركن زياد شده نمازش باطل است .

ب - چنانچه مشغول كار بعد از آن شده - مثلا مشغول خواندن تشهد است و شك كند دو سجده را بجا آورده يا نه - بايدبه شك خود اعتنا نكند، و اگر يادش بيايد كه آن ركن را انجام نداده، در صورتي كه مشغول ركن بعد نشده بايد بجا آورد، و اگر مشغول ركن بعد شده نمازش باطل است . بنابراين اگر پيش از ركوع ركعت بعد يادش بيايد كه دو سجده را انجام نداده بايد برگردد و بجا آورد و نمازش صحيح است، و اگر در ركوع يا پس از آن يادش بيايد نمازش باطل است .

مساله 1037- اگر شك كند عملي را كه ركن نيست بجا آورده يا نه، دو حالت دارد:

الف - چنانچه مشغول كار بعد از آن نشده - مثلا پيش از شروع سوره شك كند كه حمد را خوانده است يا نه - بايد آن رابجا آورد، و اگر بعد از انجام آن يادش بيايد كه آن را انجام داده بوده نمازش صحيح است .

ب - چنانچه مشغول كار بعد از آن شده - مثلا مشغول خواندن سوره است و شك كند كه حمد را خوانده يا نه - بايد به شك خود اعتنا نكند، و اگر يادش بيايد كه آن را انجام نداده، در صورتي كه مشغول ركن بعد نشده بايد بجا آورد، و اگرمشغول ركن بعد شده نمازش صحيح است . بنابراين اگر مثلا در قنوت يادش بيايد كه حمد را نخوانده بايد برگردد وبخواند، و اگر در ركوع يادش بيايد نماز او صحيح است، ولي بعد از نماز بنابراحتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد.

مساله 1038- اگر شك كند سلام نماز را گفته يا نه، يا شك كند درست گفته يا نه، چنانچه مشغول تعقيبات نماز يامشغول نماز ديگر شده يا به واسطه انجام كاري كه نماز را به هم مي‌زند از حال نمازگزار بيرون رفته است به شك خوداعتنا نكند، و اگر پيش از اينها شك كند، پس اگر در اصل گفتن سلام شك كرده بايد سلام را بگويد، و اگر در صحيح گفتن سلام شك كرده بنابراحتياط واجب آن را بگويد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست