responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 180
بهتر است اين ذكر خوانده شود: "لا اله الاالله الحليم الكريم، لا اله الاالله العلي العظيم، سبحان الله رب السموات السبع و رب الارضين السبع وما فيهن و ما بينهن و رب العرش العظيم و الحمد لله رب العالمين".

مساله 988- هر دعا و ذكري كه در قنوت گفته مي‌شود بنابراحتياط واجب بايد به عربي صحيح خوانده شود.

مساله 989- مستحب است نمازگزار قنوت را بلند بخواند، مگر در نماز جماعت كه اگر امام جماعت صداي او رابشنود بلند خواندن آن مستحب نيست .

مساله 990- اگر كسي عمدا قنوت را نخواند قضا ندارد. ولي اگر فراموش كرده باشد، چنانچه پيش از آنكه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد مستحب است بايستد و بخواند، و اگر در ركوع يا پس از ركوع يادش بيايد مستحب است پس از ركوع قضا نمايد، و چنانچه در سجده يا بعد از آن متوجه شود مستحب است پس از سلام نماز آن را قضانمايد.

تعقيبات نماز:

مساله 991- مستحب است انسان پس از نماز مقداري به خواندن قرآن و دعا مشغول شود، و بهتر است پيش از آنكه از جاي خود حركت كند و به كاري مشغول شود و يا وضو يا غسل و يا تيمم او باطل شود رو به قبله تعقيب را بخواند، و لازم نيست به عربي باشد، گرچه بهتر است آنچه را در كتابهاي دعا دستور داده اند بخواند. و از تعقيباتي كه خيلي سفارش شده است تسبيحات حضرت فاطمه زهرا است كه بايد به اين ترتيب گفته شود: سي و چهار مرتبه : "الله اكبر" ، سي و سه مرتبه : "الحمد لله" و سي و سه مرتبه : "سبحان الله" ، و مي‌توان "سبحان الله" را پيش از "الحمد لله" گفت، گرچه بهتر است پس از آن گفته شود.

مساله 992- مستحب است نمازگزار پس از نماز سجده شكر بجا آورد و همين اندازه كه پيشاني خود را به قصد شكربر زمين بگذارد كافي است، گرچه بهتر است در حال سجده صد مرتبه يا سه مرتبه و يا يك مرتبه : "شكرا لله" يا "شكرا"و يا "عفوا" بگويد. همچنين مستحب است هر گاه نعمتي به انسان مي‌رسد يا بلايي از او دور مي‌شود سجده شكربجاآورد.

صلوات بر پيامبر اكرم 6:

مساله 993- مستحب است هرگاه انسان نام مبارك حضرت رسول اكرم 6 مانند: "محمد
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست