responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 139

د - "نافله نماز عشا" دو ركعت است كه بنابراحتياط واجب نشسته مي‌خوانند و دو ركعت آن يك ركعت ايستاده محسوب مي‌شود، و وقت آن بعد از تمام شدن نماز عشا تا نيمه شب است و بهتر است بلا فاصله پس از نماز عشاخوانده شود.

ه - "نافله نماز صبح" دو ركعت است و پيش از نماز صبح خوانده مي‌شود، و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است، ولي احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند، مگر آنكه متصل به نمازشب بخوانند كه در اين صورت مانعي ندارد. و پايان وقت نافله صبح هنگامي است كه سرخي طرف مشرق نمايان شود.

و - "نافله شب" يازده ركعت است، هشت ركعت آن به نيت "نافله شب" - به صورت چهار نماز دو ركعتي - خوانده مي‌شود و دو ركعت ديگر به نيت "نماز شفع" و يك ركعت به نيت "نماز وتر" مي‌باشد. وقت نافله شب از نيمه شب تااذان صبح است و بهتر آن است كه نزديك اذان صبح خوانده شود.

مساله 718- در روز جمعه چهار ركعت به شانزده ركعت نماز نافله ظهر و عصر افزوده مي‌شود، به اين معنا كه بيست ركعت نافله پيش از نماز ظهر و عصر خوانده مي‌شود. و بهتر آن است كه شش ركعت آن هنگام بالا آمدن آفتاب، شش ركعت نزديك ظهر، دو ركعت هنگام ظهر و شش ركعت پس از نماز جمعه خوانده شود.

مساله 719- اگر بخواهد نافله ظهر و عصر را در غير روز جمعه پيش از ظهر بخواند، بنابراحتياط به اميد ثواب بخواند، مگر آنكه بداند در وقت آن نمي تواند بخواند كه در اين صورت به قصد ورود نيز مي‌تواند بجا آورد.

مساله 720- نافله ظهر و عصر را نبايد در سفر خواند، ولي نافله عشا را مي‌توان در سفر بجا آورد و احتياط آن است كه به اميد ثواب خوانده شود.

مساله 721- نمازهاي نافله را بايد دو ركعتي بجا آورد، جز نماز وتر كه يك ركعت مي‌باشد. و مستحب است در ركعت دوم نماز هاي نافله و نيز در نماز وتر قنوت را بخوانند، ولي در نماز شفع اگر بخواهند قنوت را بجا آورند به اميد ثواب باشد.

مساله 722- نمازهاي نافله را مي‌توان نشسته خواند، ولي بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت حساب كند.

مساله 723- مسافر و كسي كه براي او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مي‌تواند آن را در اول شب بجا آورد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست