responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 121
ا لا حياء منهم و الاموات تابع بيننا و بينهم بالخيرات انك مجيب الدعوات، انك علي كل شئ قدير"[1]

پس از چهارمين تكبير چنانچه ميت مرد است بگويد: "اللهم ان هذا عبدك وابن عبدك وابن ا متك نزل بك و ا نت خير منزول به، اللهم انا لانعلم منه الاخيرا و ا نت اعلم به منا، اللهم ان كان محسنا فزد في احسانه و ان كان مسيئافتجاوز عنه و اغفر لنا و له، اللهم اجعله عندك في اعلي عليين و اخلف علي اهله في الغابرين و ارحمه برحمتك يا ارحم الراحمين"[2] و بعد تكبير پنجم را بگويد، ولي اگر ميت زن است بعد از تكبير چهارم بگويد: "اللهم ان هذه امتك وابنه عبدك و ابنه ا متك نزلت بك و انت خير منزول به، اللهم انا لا نعلم منها الاخيرا و انت اعلم بها منا، اللهم ان كانت محسنه فزد في احسانها و ان كانت مسيئه فتجاوز عنها و اغفر لنا و لها، اللهم اجعلها عندك في اعلي عليين و اخلف علي ا هلها في الغابرين و ارحمها برحمتك يا ا رحم الراحمين"[3] و بعد تكبير پنجم را بگويد.

مساله 648- چنانچه ميت از منافقين باشد به چهار تكبير قناعت كند و بعد از تكبير چهارم به جاي دعا به او بگويد : "اللهم اخز عبدك في عبادك و بلادك، اللهم اصله اشد نارك، اللهم ا ذقه حر عذابك فانه كان يوالي اعدائك و يعادي اوليائك و يبغض اهل بيت نبيك"[4] .

مساله 649- اگر ميت مستضعف فكري باشد پس از تكبير چهارم بگويد: "اللهم

[1] بار خدايا! تمامي مردان و زنان مومن و مسلمان را - چه آناني كه زنده اند و چه آناني كه از دنيا رفته اند - مورد آمرزش خود قرار ده و ميان ما و آنها خيرات را پياپي و مستمر گردان، همانا تو اجابت كننده دعاها هستي و همانا تو بر هر چيزي و هر كاري توانا مي‌باشي .
[2] خدايا اين ميت بنده توست و فرزند بنده تو مي‌باشد، اكنون به تو وارد شده است و تو بهترين ميزبان هستي . خداوندا! ما از اين ميت چيزي جز خوبي نمي دانيم و تو از ما به او داناتر هستي . خدايا! اگر او نيكوكار است پس پاداش او را زياد فرما، و چنانچه گنهكار مي‌باشد پس از گناه او در گذر، و ما و او را بيامرز. خداوندا او را در عاليترين درجات قرار ده و در بين آيندگان بر بازماندگان او جانشين باش و با رحمت خود به او رحم كن، اي رحيم ترين رحم كنندگان .
[3] خدايا اين ميت بنده توست و فرزند بنده تو مي‌باشد، اكنون به تو وارد شده است و تو بهترين ميزبان هستي . خداوندا! ما از اين ميت چيزي جز خوبي نمي دانيم و تو از ما به داناتر هستي . خدايا! اگر او نيكوكار است پس پاداش او را زياد فرما، و چنانچه گنهكار مي‌باشد پس از گناه او در گذر، و ما و او را بيامرز. خداوندا او را در عاليترين درجات قرار ده و در بين آيندگان بر بازماندگان او جانشين باش و با رحمت خود به او رحم كن، اي رحيم ترين رحم كنندگان .
[4] خدايا! اين بنده ات را در ميان بندگانت و در شهرهايت ذليل و خوار نما، خدايا او را به شديدترين آتش جهنم برسان و حرارت عذابت را به او بچشان، چرا كه او با دشمنانت دوستي داشت و با دوستانت دشمني مي‌ورزيد و با اهل بيت پيامبرت دشمن بود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست