responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 119

مساله 637- شرايطي مانند: وضو يا تيمم داشتن، جنب نبودن، پاكي بدن و لباس و غصبي نبودن آن كه در نمازهاي يوميه معتبر مي‌باشد در نماز ميت شرط نيست، اگرچه احتياط مستحب آن است كه تمام چيزهايي را كه در نمازهاي ديگر لازم است رعايت كند، و بنابراحتياط واجب مبطلات نمازهاي ديگر را در وسط نماز ميت ترك نمايد و عورت خود را هم بپوشاند.

مساله 638- كسي كه قصد خواندن نماز ميت را دارد بايد رو به قبله بايستد، و ميت را به پشت در برابر او به گونه اي بخوابانند كه سر ميت به سمت راست و پاهاي او به سمت چپ نمازگزار قرار گيرد.

مساله 639- بنابراحتياط واجب مكان نمازگزار در نماز ميت نبايد غصبي و يا از جاي ميت پست تر يا بلند تر باشد، ولي پستي و بلندي مختصر اشكال ندارد. و نيز نبايد ميان نمازگزار و ميت چيزي مانند: پرده و ديوار فاصله شود، ولي اگر ميت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد.

مساله 640- نمازگزار بايد از ميت دور نباشد، ولي اگر كسي كه نماز ميت را به جماعت مي خواند از ميت دور باشد، چنانچه صفها به يكديگر متصل باشد اشكال ندارد.

مساله 641- نمازگزار بايد مقابل ميت بايستد، ولي اگر نماز به جماعت خوانده شود و صف جماعت از دو طرف ميت بگذرد، نماز كساني كه مقابل ميت نيستند اشكال ندارد.

مساله 642- در وقت خواندن نماز بايد عورت ميت پوشيده باشد، و اگر كفن كردن او ممكن نيست بايد به هر وسيله ديگر كه ممكن است عورت او را بپوشانند.

مساله 643- كسي كه مي‌خواهد بر ميت نماز بخواند بايد ايستاده و با قصد قربت نماز را بخواند و هنگام نيت ميت رامعين كند، و چنانچه كسي نباشد كه بتواند ايستاده بخواند مي‌توان نشسته بجا آورد.

مساله 644- اگر ميت وصيت كرده باشد كه شخص معيني بر او نماز بخواند احتياط واجب آن است كه آن شخص ازولي ميت اجازه بگيرد، و بر ولي هم واجب است اجازه دهد.

مساله 645- جايز است بر ميت چند مرتبه نماز بخوانند، مخصوصا اگر ميت اهل علم و تقوي باشد.

مساله 646- اگر از روي عمد و يا فراموشي و يا به جهت عذري ميت را بدون نماز دفن كرده
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست