responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 77

سؤال 243 طلا يا وسائلي را كه مرد براي زن يا دختر خود تهيه مي‌كند و جزء مخارج همين سال حساب مي‌نمايد و از آن طلا استفاده مي‌شود، اگر به علت فرسوده و يا شكسته شدن به منظور تعويض، آنها را بفروشد تا مدل يا نوع ديگر تهيه كند و ممكن است اين خريد و فروش با فاصله يا در يك جلسه باشد و همزمان، به هر صورت فروش، به منظور تعويض است نه عدم نياز در اين فرض پس از فروش، مشمول خمس است يا نه ؟ و اگر آنها را به منظور خريد كالاي مورد نياز ديگري فروخت چطور؟

جواب : اگر در همان سال صرف مؤونه كند بنابر اقوي خمس واجب نيست و اگر در عرض سال، صرف مؤونه نكرد تخميس نمايد.

سؤال 244 از طرف بنياد شهيد حقوقي به معلولين جنگ پرداخت مي‌شود حال، معلولي كه هزينه زندگي اش از سوي والدين تأمين مي‌شود آيا به حقوقي كه از بنياد مي‌گيرد خمس تعلق مي‌گيرد؟

جواب : ظاهرا حكم هبه و بخشش را دارد و به نظر اينجانب متعلق خمس است .

سؤال 245 حقوقي كه خانواده هاي شهداء از ادارات دولتي دريافت مي‌كنند آيا مانند حقوقي است كه از بنياد شهيد مي‌گيرند و خمس به آن تعلق نمي گيرد و يا درآمد محسوب مي‌شود و زائد بر موونه مورد خمس خواهد بود؟

جواب : اگر مورث آنها از دولت طلب نداشته حكم كمكهاي بنياد را دارد (كه اگر بخشش باشد متعلق خمس است).

سؤال 246 سكه هاي بهار آزادي كه دولت به كارمندان خود به عنوان عيدي داده مشمول خمس است يا نه ؟ و سكه هاي خريداري از بانك كه قصد استفاده از آنها بوده ولي چند سال بدون استفاده مانده اند مشمول خمس هستند يا خير؟ به قيمت خريد يا قيمت امروز؟

جواب : سكه هايي كه به عنوان عيدي داده مي‌شود حكم درآمد سال اهداء را دارد كه اگر در عرض سال، صرف مؤونه نشود بايد خمس آن اداء شود. و اما سكه هاي خريده شده از بانك، منظور از قصد استفاده معلوم نيست، اگر منظور اين باشد كه بنا داشته از آنها زيورآلات بسازد و نساخته در صورتي كه با درآمد خود بدون پرداخت خمس آن خريده باشد، بايد به قيمت فعلي خمس آن را بپردازد، مگر اينكه
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست