responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 276

سؤال 961 دختري اغفال گرديده بر اثر عمل زنا داراي حمل مي‌گردد كه با استفاده از دارو، حمل كه (ولد زنا) باشد از بين مي‌رود، نسبت به عمل زنا حكم، صادر گرديده هم اكنون سؤال اين است كه نسبت به استفاده از دارو جهت از بين بردن حمل از نظر شرعي چه حكمي دارد. (دادگاه كيفري شهرستان قمشه)

جواب : عمل او حرام بوده و كار حرام تعزير دارد به نظر حاكم شرع و ديه جنين را نيز بدهكار است و وارث او امام است يعني حكم ميراث [1] من لا وارث له را دارد و ظاهرا بر جنين زنا حكم ذمي بار است يعني به حساب كافر ذمي ديه او حساب مي‌شود و مصرف ميراث من لا وارث له علي الاحوط فقراء مي‌باشند و اگر مادر، فقير است ديه را به او ببخشيد.

ديه اعضاء زوج و فرد

سؤال 962 در روايتها وارد شده ديه هر عضوي كه در بدن، زوج است زماني كه يكي از آن عضوها از بين برود نصف ديه است و آن عضوي كه در بدن تنهاست زماني كه از بدن زايل شود تمام ديه است آيا اين حكم به نظر حضرتعالي مختص به اعضاء ظاهري است و يا اعضاء باطني (داخلي) را هم شامل مي‌باشد؟ (دادگاه كيفري يك تبريز)

جواب : ظاهرا فرق ندارد مگر اينكه بيشتر از دو تا باشد مثلا در يك كليه نصف ديه و در كبد تمام ديه ثابت مي‌باشد ولي در غدد داخلي بدن، حكومت [2] است .

ديه جرح و شكستگي اعضاء

سؤال 963 جراحات حارصه [4] و داميه [3] و غيره كه هر كدام ديه معين دارند ولي

[1] ميراث من لا وارث له : يعني كسي كه وارثي ندارد مربوط است با امام معصوم يا نائب او كه حكومت صالح اسلامي تشكيل داده باشد.
[2] حكومت : جاهايي كه ديه معيني در شرع ندارد آنچه را حاكم شرع بعد از مقايسه تفاوت ارزش مورد مجروح و مصدوم با سالم و صحيح آن صلاح مي‌داند تعيين مي‌كند و آن را ارش و جكومت مي‌گويند.
[3] حارصه : زخمي سطحي كه فقط به پوست بدن مي‌رسد.
[4] داميه : زخمي كه به داخل گوشت مي‌رسد و خون بيرون مي‌آيد.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 276
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست