responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 239

جواب : اگر طرف با توجه به ناحق بودن خود، شكايت كند مدعي عليه حق مطالبه خسارت وارده و اجراي تعزير را از مدعي باطل دارد ولي اگر شاكي، خود را محق مي‌دانسته و ادله هم اقامه كرده منتها نزد قاضي ثابت نشده و حكم به نفع او نشده در اين صورت ادعاي خسارت و اجراء تعزير بر او مشكل است .

سؤال 826 زن بي شوهر وضع حمل مي‌كند و ادعا مي‌نمايد كه مولود مربوط به فلان شخص مي‌باشد كه از راه زنا تكون يافته است و مرد متهم، اظهارات زن را تكذيب مي‌كند باتوجه به اينكه نفقه ولد زنا بر زاني است و نفقه يك امر مالي است و اظهارات زن در مقام مطالبه نفقه باشد نه در مقام اجراء حد آيا در مقام فصل خصومت، يمين متوجه مرد مي‌شود يا خير؟

جواب : در مفروض سؤال اگر چه مادر بچه مستقيما طرف دعوي نيست تا بتوان آن مرد را قسم داد ولي نظر به اينكه اگر پدر بچه پيدا نشود وجوب انفاق متوجه به مادر مي‌شود لذا بعيد نيست مدعي شمرده شود و بتواند قسم را متوجه به مدعي عليه كند.

سؤال 827 اگر مدعي در اثبات مدعاي خود بينه كافي نداشته باشد و به تحليف منكر هم حاضر نباشد آيا مي‌شود منكر را تبرئه يا قرار منع تعقيب صادر نمود يا اينكه دعوي مطروحه و پرونده بلاتكليف بماند؟ (دادگستري آذربايجان غربي)

جواب : در مفروض سؤال، پرونده متوقف مي‌شود و مدعي مادامي كه مدعاي خود را ثابت نكرده است حق مزاحمت مدعي عليه را ندارد.

سؤال 828 در صورتي كه قتلي واقع واقع شود و اولياء مقتول ادعاء كنند كه قتل عمدي بوده و قاتل ادعاء كند كه قتل واقع شده خطاءيي بوده و هيچ كدام بينه نداشته باشند و لوثي هم در كار نباشد اولا مورد از باب تداعي است يا خير؟ و اگر از باب تداعي است چنانچه در تحريرالوسيله به آن تصريح شده نتيجه بعد از تحالف چه خواهد شد؟ (دادگستري شهرستان قم)

جواب : مورد سؤال ظاهرا از باب تداعي نيست بلكه اولياء دم، مدعي و قاتل، منكر است و اولياء دم حق قسم دادن قاتل را دارند و چون ثبوت قتل به اقرار است ديه به عهده خود قاتل است .
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست