responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 185

سؤال 644 بدون اجازه پدر، عقد فضولي دختر واقع شده و دخول هم انجام گرفته پدر دختر اگر رضايت ندهد تكليف چيست ؟

جواب : اگر از موارد سقوط اذن پدر از اعتبار نباشد در صورت رد بايد احتياط شود باين صورت : يا آن كسي كه دختر براي او عقد شده او را طلاق دهد و يا عقد با اذن پدر تجديد شود و موارد سقوط اذن پدر در رساله توضيح المسائل ذكر شده است .

سؤال 645 اگر پسر و دختر مسلمان همديگر را از صميم قلب دوست بدارند و مادر دختر و پدر مادر پسر هم راضي باشند كه اين دو با هم ازدواج كنند ولي پدر دختر به اين امر راضي نشود حكم چگونه است ؟ آيا امر عقد بدون دخالت پدر دختر صحيح است يا نه ؟

جواب : در دختر باكره اجازه پدر لازم است علي الاحوط، مگر اينكه پسر و دختر هم شرعا و هم عرفا كفو و هم رديف باشند و مع ذلك پدر دختر لجبازي مي‌كند در اين صورت رضايتش ساقط است .

سؤال 646 اگر دختر باكره، كافر يا مخالف مذهب باشد و دختر، مسلمان يا شيعه شده باشد آيا براي ازدواج، اجازه پدر يا جد پدري كه علي الفرض غير مسلمان است شرط است يا نه ؟

جواب : اگر پدر دختر، مسلمان نباشد اذن او شرط نيست و اگر مسلمان باشد اذن او بنابر احتياط واجب شرط است، مگر اينكه دختر با نياز به ازدواج بخواهد با كفو خود، ازدواج كند و پدر او برخلاف مصلحت دختر ممانعت نمايد.

سؤال 647 مولانا هل يجب استيذان ولي بنت البكر الكتابيه عند عقد الزواج ؟

جواب : لولم يكن اذن الوالي عندهم شرطا في زواجها لم يجب الاستيذان . [ س - در عقد با دختري كه اهل كتاب باشد آيا اجازه گرفتن از ولي او شرط است يا نه ؟

ج - در جايي كه عقد با اهل كتاب جايز باشد مثل عقد موقت، اگر به اعتقاد آنها اجازه ولي شرط نباشد اجازه گرفتن، لازم نيست .]

سؤال 648 كسي دو نفر فرزندان صغير خود را ازدواج نموده است و اكنون مي‌خواهند طلاق بدهند چون دختر در ايران و پسر در افغانستان است و مي‌خواهند
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست