responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 141

سؤال 472 اگر بيمه كننده به مفاد قرارداد عمل نكرد، آيا بيمه شده حق فسخ قرارداد و مطالبه آنچه را پرداخته دارد يا نه ؟

جواب : در عقد لازم اگر يكي از طرفين عقد به متن عقد، عمل نكرد ديگري حق فسخ عقد را ندارد بلكه حق دارد طرف را مجبور كند به عمل به مفاد عقد هر چند به وسيله حاكم شرع جامع الشرائط ولي به شرط زائد ضمن عقد، عمل نكرد ديگري حق فسخ عقد را دارد.

سؤال 473 اگر بيمه شده به مفاد قراداد بيمه عمل نكرد، آيا بيمه كننده حق فسخ قراداد را دارد و آيا نسبت به پرداخت پولي كه تا آن زمان گرفته ضامن بيمه شده است يا نه ؟

جواب : حكم مسأله قبلي را دارد.

سؤال 474 در بيمه هاي درماني و حوادث و سوانح و تصادفات كه معمول است، تا چه مقدار بايد امراض و حوادث و تصادفات مورد نظر طرفين عقد بيمه معلوم و مشخص باشد، آيا جهل طرفين به آنها مضر به صحت عقد بيمه نمي باشد و يا بايد حداقل و اكثر مخارج پيش بيني شده معلوم گردد؟

جواب : بايد به مقدار ممكن، خصوصيات تعيين شود به گونه اي كه غرر عرفي برطرف شود و بناي بيمه متعارف بر همين معنا است .

سؤال 475 شخصي فوت كرده و كارمند بانك بوده و از محل بازنشستگي او براي مخارج ماهيانه مبلغي به اولاد صغار او داده مي‌شود و پدر و مادرش حيات دارند آيا از اين مستمري كه بانك پرداخت مي‌كند، به عيال و ساير ورثه آن مرحوم چه مقدار تعلق مي‌گيرد؟

جواب : از تركه متوفي يك هشتم، مال عيال، و هر يك از پدر و مادر يك ششم مي‌برند و بقيه مال فرزندان او است ولي نسبت به مستمري كه بانك مي‌پردازد تابع قوانين و مقررات بانك است بايد از آنها استفسار شود كه براي چه كسي مستمري را مي‌پردازند.

سؤال 476 حق بازنشستگي از چه نوع معاملات و قراردادها است ؟ و با توجه به نامعلوم بودن آيا مدت استخدام و احتمال اينكه انسان پيش از موعد مقرر قانوني خود را بازنشست نمايد آيا ضرري به صحت معامله و قرارداد مي‌زند يا نه ؟

جواب : ظاهرا حقي است كه براساس عقد بيمه به بازنشسته تعلق مي‌گيرد و تابع مقررات بيمه است و اگر از قبيل شرط ضمن عقد اجاره باشد آن هم اشكال ندارد.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست