نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 132
كه اگر بعضي از احكام الهي اسلامي كه در اديان سابقه نيز بوده است،
در قرآن صريحا و مستقيما وجود نداشته باشد، قرآن ناقص خواهد
بود.
و مفاد دو آيه ديگر نيز اين است كه "تبيان" و "تفصيل" هر آنچه به
سعادت انسان مربوط و مورد نياز است اجمالا يعني اعم از بالمطابقه
يا بالالتزام و مستقيم و يا غيرمستقيم در قرآن وجود دارد. و اين معنا
مستلزم اين نيست كه هر حكمي صريحا و به تفصيل در قرآن آمده باشد
وگرنه هيچ جايگاهي براي تبيين قرآن توسط پيامبر6 كه در آيه 44
از سوره نحل : (و أنزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل
اليهم ) آمده، باقي نمي ماند.
علاوه بر اين يادآور ميشويم : قرآن با ساير كتابهاي آسماني
تحريف نشده، در بسياري از اصول و معارف ديني مشترك است و در
حقيقت روح همه اديان و كتابهاي آسماني يكي است . آنچه موجب
تمايز اسلام از ساير اديان الهي است كامل بودن بيان اصول و معارف
ديني و نيز كامل بودن احكام و فروع آن و متناسب بودن آنها با رشد
انسان و زمان است . و اين امر مستلزم اين نيست كه تمام احكام شرايع
سابقه به كلي نسخ شده باشد.
در رابطه با اشتراك اديان الهي در معارف و بسياري از احكام،
علامه طباطبائي در ذيل آيه : (يا أهل الكتاب قد جائكم رسولنا
يبين لكم كثيرا مما كنتم تخفون من الكتاب ...) [1] ميگويد: