responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 80
محقق داماد، سيد علي خامنه اي، سيد محمد خاتمي، هاشمي رفسنجاني، خاتم يزدي، محمدعلي گرامي، يثربي كاشاني، طاهري خرم آبادي و صدها عالم و مجتهد ديگر، كه اكنون بسياري از آنان خود استوانه اي در حوزه هاي علميه به شمار مي‌آيند.

استاد بزرگوار و فقيه عاليقدر آيت الله منتظري در مطالعه و تدوين و نيز تدريس فقه و اصول و استنباط احكام شرعي داراي شخصيت و روش ويژه اي هستند كه با روش استنباط و مشي فقهي اعاظم فقهاي اماميه مانند شيخ طوسي، علامه حلي، شهيد ثاني، آيت الله العظمي بروجردي و ديگران همگون و همسو مي‌باشد. اين روش و مشي فقهي معظم له داراي خصايص و ويژگي هاي مثبت فراواني است كه بررسي تفصيلي همه آنها در ابعاد مختلف، مستلزم نوشتن يك كتاب مستقل است . از اين رو در اينجا به گونه بسيار فشرده در دو محور به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم .

الف - شخصيت فقهي : اصولا هر عالم صاحب نظر و هر فقيه مجتهد، داراي شخصيت علمي، فقهي ويژه اي است كه مجموعا شخصيت فقهي وي را از ديگران متمايز مي‌كند. شخصيت فقهي استاد داراي ويژگي هاي برجسته اي است كه با توجه به مطالب گذشته، اهم آن را مي‌توان در موارد زير خلاصه نمود:

1 - درك محافل و مجالس درس و بحث فحول فقه و فلسفه و تفسير; اساتيد برجسته اي همچون حضرات آيات عظام : بروجردي، امام خميني، علامه طباطبايي و ساير مراجع عظام و كسب اندوخته هاي بسيار از آنان كه پيش از اين بحث آن از نظر خوانندگان گرامي گذشت .

2 - سابقه ممتد و طولاني در ممارست بر ريزه كاريهاي فقه و اصول و تدريس مكرر متون متعلق به فقه و اصول و منطق و حكمت، چنانكه خود ايشان ضمن يكي از دفاعيات خود در بيدادگاههاي شاه، از باب ضرورت و براي دفاع از آرمانهاي انقلاب و حوزه علميه چنين مي‌فرمايند:

"... جاي تعجب است كه ايشان (جانشين سازمان امنيت قم) دايه مهربانتر از مادر شده اند! مني كه از مدرسين عاليه حوزه علميه قم هستم و بيش از نيمي از فضلاي قم تا چه رسد به طلاب سالهاي متوالي در درس من حاضر مي‌شدند، به فكر تحصيل طلاب و كسب معارف اسلامي آنان نيستم ولي آقاي جانشين رياست سازمان قم دلسوز طلاب علوم دينيه شده اند!!"[1]

3 - اطلاعات وسيع و گسترده از قرآن و نهج البلاغه و احاديث و مباني فرهنگي اسلام .

[1] قسمتي از دفاعيه جالب و شجاعانه آيت الله العظمي منتظري در برابر بيدادگاه رژيم ستمشاهي در سال 1352 ه-' ش .
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست