responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 73
مجتهد و فقيه متبحر و كامل بوده است ; و به همين خاطر است كه آيت الله شهيد صدوقي درباره ايشان چنين گفته است :

"والله در اينكه منتظري يك نفر فقيه جامع الشرايط است جاي شبهه نيست، نه حالا فقيه شده باشد، بلكه در حدود سي سال است يا بيشتر آقاي منتظري مجتهد جامع الشرايط به تمام معناست ."[1]

شخصيت ممتاز علمي، فقهي، اجتماعي و سياسي آقاي منتظري از همان ابتدا براي آيت الله بروجردي روشن بوده است ; لذا ايشان را در سنين جواني به عنوان نماينده خود براي مدتي به نجف آباد مي‌فرستد. آيت الله منتظري آنچنان مورد احترام آيت الله بروجردي بودند كه حتي بالاي منبر تدريس از او تعريف كرده است، و آقاي منتظري خودشان نيز در يكي از دفاعيه هاي خود در دادگاه نظامي دوران طاغوت - از باب ضرورت - به اين نكته اشاره فرموده اند. آيت الله آذري قمي در اين زمينه مي‌گويد:

"...آيت الله منتظري مورد توجه آقاي بروجردي بود و در درس فقه و اصول شركت مي‌كرد، و...از خصوصيات مرحوم آيت الله بروجردي اين بود كه اجازه نمي داد كسي درسش را چاپ كند و اجازه اجتهاد نمي داد، و خيلي در اين جهت احتياط مي‌كرد، ولي در مورد آيت الله منتظري، كتاب صلاة جمعه و نماز مسافر را كه تقريرات درس آن مرحوم است، اجازه داد چاپ كند و آثارش هم موجود است، و اين يك امتيازي بود در حوزه علميه و..."[2]

خلاصه اينكه آيت الله بروجردي با كياست خاص خود تشخيص داده بود كه اين شاگرد مبرزش يك مجتهد مسلم است و شايسته ترويج و تأييد.

4 - امام خميني : يكي از اساتيد برجسته و مؤثر آيت الله منتظري در قم حضرت امام - مدظله العالي - هستند. آيت الله منتظري ابتدا در درس اخلاق روزهاي پنجشنبه و جمعه امام در مدرسه فيضيه، و سپس در درسهاي فلسفه و حكمت منظومه و مبحث نفس اسفار ملاصدرا، و بعدها در درس خارج فقه و اصول معظم له شركت مي‌كردند.

اگر كسي پرونده هاي دوران طاغوت، بيانات، پيامها و مواضع بعد از انقلاب آيت الله منتظري را مطالعه و دقت كند، به اين نكته جالب توجه خواهد رسيد كه امام خميني محبوبترين انسان براي آيت الله منتظري بوده و هست . او در سخت ترين شرايط زندان و بازجويي عوامل ساواك، با احترام و تجليل از امام خميني ياد مي‌كند، به گونه اي كه گويا شيفته فضايل و مكارم وجودي آن فقيه بزرگوار است .

[1] مجله حوزه و كتاب فقيه عاليقدر، ج ‌322/2، مصطفي ايزدي .
[2] فقيه عاليقدر، ج ‌322/2، انتشارات سروش، چاپ اول .
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست