responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70

3 - اتخاذ شيوه بي سابقه و نويني از بحث براي اثبات لزوم حكومت اسلامي و ولايت فقيه . بدين گونه كه به جاي تمسك و استدلال اوليه به روايات مثبته ولايت فقيه، به اين صورت وارد مطلب شده اند كه آيا اصولا براي اداره جامعه از نظر اسلام حكومت و دولتي لازم هست يا نه، بعد از اثبات لزوم آن از طرق معتبره اوصاف لازم در حاكم اسلامي را بيان كرده و آن را به فقيه جامع الشرايط تطبيق داده اند و بدين طريق مطمئن ترين و متقن ترين راه را براي اثبات حكومت اسلام و ولايت فقيه اتخاذ كرده اند كه در تاريخ فقه بي سابقه است .

4 - يكي ديگر از ويژگي هاي اين كتاب تطبيقي بودن شيوه فقهي آن است كه مانند علامه حلي، شيخ طوسي، شهيد ثاني و غيره، آراي فقهاي مذاهب ديگر را نيز كه در مسائل و فروعات مطرح شده نقل و بررسي كرده اند.

5 - برجسته ترين ويژگي اين كتاب ارزشمند اين است كه به بحث ولايت فقيه و ذكر اجمالي شؤون و اختيارات او اكتفا نكرده، بلكه فقه الدولة الاسلامية را نيز به گونه تبويب شده بدان افزوده اند.

نوشتن يك كتاب جامع كه دربردارنده همه مسائل اصولي و مهم فقه حكومتي اسلام از ولايت فقيه گرفته تا كيفيت اداره كشور، اخذ ماليات و اجراي حدود و تعزيرات و انجام جنگ و صلح و غيره باشد، در تاريخ فقه اماميه سابقه نداشته است ; مباحث مربوط به اين موضوعات در ابواب مختلف كتب فقهي پخش و پراكنده بوده است، لكن فقيه عاليقدر نخستين مجتهد و مرجعي است كه دست به اين كار فوق العاده زده و كتاب فقهي جامعي در تقرير و تبيين مباني و فروعات فقه حكومتي اسلام نوشته اند.

از اين رو تأليف و انتشار اين كتاب را بايد يكي از عظيم ترين تحولات در تاريخ نگارش فقه حكومتي اسلام به شمار بياوريم و مانند آثار فقهي محقق حلي، شهيد اول، شيخ طوسي و سايرين، اين كتاب بي نظير نيز مي‌تواند محور و متن اصلي پژوهشها و تحقيقات و تعليقات فقهي و فتوايي فقها و مجتهدين معاصر و آينده اسلام قرار بگيرد. چرا كه پديد آوردن چنين كتاب بي نظير توسط فقيه جامع الشرايطي مانند آيت الله العظمي منتظري، به اين سادگي قابل تكرار نمي باشد; چنانكه پديدآوردن متني همانند جواهرالكلام در فقه عمومي اسلام به اين سادگي امكان پذير نيست .
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست