responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 387
پادشاهان به افراد برسد نبايد موجب نااميدي و يأس از قيام به حق گردد; زيرا ممكن است خداوند پيروزي و ظفر را زماني پس از آن قرار داده باشد.

اگر بر فرض پيروزي نيز به دست نيامد باز به وظيفه عمل شده است . يا اينكه آن حضرت بخواهد بفرمايد: سرنگون كردن حكومت پادشاهان كار مشكلي است، همانند از جا كندن كوه سرسخت و پابرجا، كه نياز به تهيه مقدمات بسيار و گذشت زمان و ارشاد و رشد سياسي مردم دارد، همان گونه كه از جاي كندن كوه نياز به زماني كافي و به كارگيري امكانات بسيار دارد.

در هر صورت وظيفه مردم نسبت به دفاع از اسلام و مسلمين به حال خود باقي است و بايد ولو با تحمل مشكلات، مقدمات و زمينه هاي آن را فراهم نمود.[1]

10 - روايت عيص بن قاسم

اين روايت قسمتي از روايت عيص بن قاسم، روايت اول باب است كه به تفصيل مورد بحث قرار گرفت .

11 - روايت ابي عبدون

اين روايت منقول از كتاب عيون اخبار الرضاست و در شأن و مقام زيد بن علي (ع) است كه باز در ذيل روايت اول باب [روايت عيص بن قاسم ] به هنگام شرح احوالات زيد(ره) بحث تفصيلي آن گذشت .

[1] اين روايت درصدد نفي دفاع و مبارزه نيست بلكه مي‌فرمايد: جهاد و مبارزه با سلطاني كه پايگاهش را محكم كرده و بر مردم تسلط يافته بسيار مشكل است . بايد نيرو و امكانات فراهم نمود و زمينه را مساعد كرد. اين كار كار كوچكي نيست ; مبارزه، كتك، زندان، زجر و شكنجه و تبعيد و شهادت به همراه دارد. بايد مردم را آگاه ساخت، تشكيلات درست كرد، ميتينگ و تظاهرات راه انداخت و سالها خون دل خورد تا مبارزه اي به ثمر برسد. مبارزه كردن مشكل است اما اين طور نيست كه به ثمر نرسد. ما در طول تاريخ بسياري از قدرتهاي ستمگر داشته ايم كه در اثر مبارزه مردم سرنگون شده و از بين رفته اند; حكومت تزار شوروي، فراعنه مصر، پادشاهان فرانسه و حكومت محمدرضا پهلوي با وجود حمايت سازمانهاي جاسوسي سيا و ساواك و دو هزار و پانصد سال سابقه شاهنشاهي و... من يادم هست قبل از پيروزي انقلاب كه گاهي اعلاميه هايي را بر ضد رژيم امضا مي‌كرديم بعضي رفقاي خاص ما مي‌گفتند: شما ديوانه شده ايد! شما در مقابل حكومت نمي توانيد كاري بكنيد، تلاشهاي شما "جنگ مشت و درفش است"; و از روي دلسوزي همين روايتها را (به عنوان روايت يأس !) براي ما مي‌خواندند! (از افاضات معظم له در درس)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 387
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست