نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 385
توضيح روايت
اين روايت از جهت سند به طور نسبي بد نيست، اگر چه در بين علماي رجال،
مورد وثوق بودن عمر بن حنظله مورد گفتگو است .
در متن روايت شايد مراد به "صيحه" همان نداي آسماني باشد (كه از علائم
ظهور است). چنان كه در روايت حلبي از امام صادق (ع) وارد شده كه فرمود: "در
ابتداي روز ندا دهنده اي از آسمان ندا سر ميدهد همانا علي و شيعيان او
رستگارانند، و فرمود: در آخر روز منادي ديگري ندا سرمي دهد همانا عثمان و
شيعيان او رستگارانند."[1]
و مراد به "خسف" همان فرو رفتن لشكر سفياني در سرزمين "بيداء" است .
و اينكه امام (ع) عمر بن حنظله و افراد ديگري همانند وي را از خروج با يكي از
سادات اهل بيت نهي فرموده، بيانگر اين است كه اين روايت درباره قضيه مشخصي
بيان شده و شايد مراد خروج همراه كسي باشد كه در آن زمان (يا در زمانهاي بعد)
قيام نموده و ادعاي مهدويت داشته است . بنابراين ذيل روايت بر اين معني تأكيد
دارد كه علامتهاي مذكور حتمي است و هركس از اهل بيت كه پيش از اين علامتها
قيام كند آن "قائم موعود" نيست .
در هر صورت اين روايت به جهاد دفاعي نسبت به ما، پس از آنكه لزوم و
وجوب آن با كتاب و سنت و عقل ثابت گرديد مربوط نيست .
8 - روايت معلي بن خنيس
اين روايت و شرح آن ذيل روايت سوم همين باب ضمن شرح حال سدير بيان
شد.
9 - روايت انس بن محمد
صدوق باسناده عن حماد بن عمرو و انس بن محمد عن ابيه عن جعفر بن
محمد عن آبائه (ع) [في وصية النبي لعلي (ع)] قال : "يا علي ان ازالة الجبال الرواسي
اهون من ازالة ملك لم تنقض ايامه [2] صدوق به سند خود از حماد بن عمرو از انس
بن محمد از پدرش از امام جعفرصادق (ع) از پدرانش (ع) نقل ميكند كه
پيامبراكرم 6 ضمن وصيتي به علي (ع) فرمود: اي علي، همانا از جاي كندن
كوههاي محكم و برافراشته شده آسانتر است از بركنار كردن سلطاني كه هنوز روزگار
او پايان نيافته است ."
[1] في خبر الحلبي عن ابي عبدالله (ع) قال : ينادي مناد من السماء اول النهار: الاان عليا و شيعته هم الفائزون، قال و ينادي مناد في آخرالنهار: الاان عثمان و شيعته هم الفائزون . (كافي 310/8، حديث 484)
[2] وسائل الشيعه 38/11، باب 13 از ابواب جهاد عدو، حديث 9.
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 385