responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 332
لا يسمع منا الامن اجتمعت بنوا فاطمة معه فوالله ما صاحبكم الامن اجتمعوا عليه، اذا كان رجب فاقبلوا علي اسم الله و ان احببتم ان تتأخروا الي شعبان فلاضير، و ان احببتم ان تصوموا في اهاليكم فلعل ذلك يكون اقوي لكم، كفاكم بالسفياني علامة ."[1]

عيص بن قاسم گفت : از امام صادق (ع) شنيدم كه مي‌فرمود:

"بر شما باد به تقواي خداوند يكتا كه شريكي براي وي نيست، و مواظب جانهاي خود باشيد; به خدا سوگند كسي كه براي گوسفندان خود چوپاني دارد هنگامي كه چوپان ديگري را مي‌يابد كه بهتر از اولي گوسفندانش را نگهداري مي‌كند، گوسفندان را از اولي گرفته و به دومي مي‌سپارد، چه نيكو بود اگر هر يك از شما داراي دو جان مي‌بود، با يكي جنگيده و تجربه مي‌اندوختيد و با ديگري از تجربيات حاصله استفاده مي‌كرديد، لكن انسان يك جان بيشتر ندارد و هنگامي كه از دست رفت ديگر راه بازگشت وجود ندارد، پس سزاوار است از جانهاي خودتان در جهت خير استفاده نماييد. هنگامي كه كسي براي قيام به سراغ شما آمد توجه و دقت كنيد كه براي چه هدفي قيام مي‌كنيد.

نگوييد زيد هم خروج كرد، زيد فردي عالم و بسيار راستگو بود و شما را به حاكميت و رياست خودش دعوت نمي كرد، او شما را به آنچه رضاي آل محمد است فرا مي‌خواند، و اگر پيروزي و ظفر مي‌يافت به وعده هايش وفا مي‌كرد، وي عليه يك قدرت متمركزي [حكومت بني اميه ] خروج كرد تا آن را شكسته و متلاشي كند، اما ببينيد آن كسي كه امروز از خانواده ما قيام كرد [ محمد بن عبدالله ] شما را به چه چيز مي‌خواند؟ آيا به رضاي آل محمد6؟ كه ما شهادت مي‌دهيم به دعوت او راضي نيستيم . او امروز كه تنها و بي كس است ما را نافرماني مي‌كند. پس هنگامي كه علم و پرچمها برافراشت و افرادي اطراف او را گرفتند، چگونه از ما اطاعت خواهد كرد؟

به خدا سوگند رهبر و صاحب شما نيست مگر كسي كه تمام فرزندان فاطمه (س) بر گرد او اجتماع كنند. اگر تمام فرزندان فاطمه بر كسي اجتماع كردند و ماه رجب است با نام خدا براي قيام و ياري او حركت كنيد و اگر خواستيد تا ماه شعبان تأخير بيندازيد، و اگر ماه رمضان را هم در شهر و خانواده خود روزه گرفتيد و پس از ماه مبارك آماده قيام شديد شايد براي تقويت نيروي شما بهتر باشد، و خروج سفياني براي شناسايي چنين قيامي به عنوان علامت است ."

توضيح روايت : آنچه در توضيح اين روايت مي‌توان گفت اين است كه : اين روايت دلالت بر عدم

[1] وسائل الشيعة، ‌35/11، باب 13 از ابواب جهاد العدو، حديث 1. لازم به ذكر است كه با توجه به اهميت اين سيزده روايت، و از آن جهت كه متن آنها در اين فصل مورد بحث و بررسي قرار گرفته، برخلاف شيوه معمول كتاب هم متن و هم ترجمه آن را در متن كتاب درج كرده ايم . (مقرر)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست