نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 232
"اي مردم، همانا پيامبرخدا6 فرمود: هركس سلطان ستمگري را مشاهده كند
كه محرمات و حدود الهي را حلال و هتك نموده و عهد خدا را ميشكند و با سنت
رسول خدا مخالفت نموده و در ميان مردم براساس تجاوز و گناه حكمراني ميكند،
اما به وسيله گفتار و كردار با وي به مخالفت برنخيزد، بر خداوند است كه وي را در
جايگاهي كه براي آن سلطان انتخاب كرده وارد نمايد. آگاه باشيد كه اينان [ يزيد
پليد و ياورانش ] به يقين شيطان را فرمان برده و از اطاعت خداوند سر باز زدند،
فساد را آشكار نموده و حدود الهي را معطل گذاشتند، اموال عمومي و بيت المال را
به خويش اختصاص داده و حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام شمردند، و من
سزاوارترين كسي هستم كه عليه اينان بشورم و اين وضع را تغيير دهم ."[1]
مشخص است كلام پيامبراكرم 6 منحصر به سبط شهيد آن حضرت - امام
حسين (ع) - و به زيد بن علي و شهيد فخ و افرادي نظير اين بزرگان نيست، بلكه
درصدد بيان يك تكليف الهي عام براي همه مسلمانان در مقابل كفار و سلاطين
ستمگر و طاغوتهاي زمان است، چنانكه عموميت نهفته در كلمه موصول [ من رأي
- هركس مشاهده كند] بر اين معني دلالت دارد.
در هر صورت جهاد دفاعي در مقابل هجوم بيگانگان و كفار و مبارزه با تسلط
آنان بر كشورهاي اسلامي و شؤون و فرهنگ و اقتصاد مسلمانان از اوجب واجبات
است و تشكيك در آن تشكيك در احكام كتاب و سنت بلكه در آنچه مورد قضاوت
عقل و فطرت است ميباشد; چرا كه خداوند متعال انسان و بلكه جميع حيوانات
را نيز به ابزار و وسايل دفاعي در نظام خلقتشان مجهز فرموده و در آنان قوه غضب
قرار داده، و اين گونه است كه مشاهده ميكنيم حتي در خون، گلبولهاي سفيد را
براي دفاع از كشور بدن در مقابل ميكربهاي بيماري زاي خارجي قرار داده . و اين
نكته اي است شايان توجه .
ضرورت دفاع از كيان اسلام گرچه همراه با امام جائر
نكته ديگري كه در اينجا قابل توجه است اين است كه دفاع از كيان اسلام و
محدوده حكومتي مسلمانان واجب است ولو در زير پرچم باطل، البته به شرط
[1] وي الطبري في تاريخه عن ابي مخنف، عن عقبة بن ابي العيزار ان الحسين (ع) خطب اصحابه و اصحاب الحر بالبيضة، فحمدالله و اثني عليه ثم قال : ايها الناس، ان رسول 6 قال : من رأي سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناكثا لعهد الله مخالفا لسنة رسول الله 6 يعمل في عبادالله بالاثم و العدوان فلم يغير عليه بفعل و لا قول، كان حقا علي الله ان يدخله مدخله، الاو ان هولاء قد لزموا طاعة الشيطان و تركوا طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استأثروا بالفئ واحلوا حرام الله و حرموا حلاله و انا احق من غير. (تاريخ طبري 300/7، چاپ ليدن)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 232