نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 224
چگونگي اجازه امام در جهاد ابتدايي
روايات متعدد و فتاواي بزرگان فقه شيعه بر ضرورت حضور امام عادل و يا
نماينده وي در جهاد ابتدايي دلالت دارد، كه نمونه هايي از آن را متذكر ميشويم .
روايات :
1 - در نامه امام علي بن موسي الرضا(ع) به مأمون آمده است : "جهاد واجب است
همراه با امام عادل ."[1]2 - در روايت بشير از امام جعفر صادق (ع) آمده است كه گفت :
"خدمت آن حضرت - امام صادق (ع) - عرض كردم : در خواب ديدم كه به شما
گفتم : جنگ همراه با غير امام مفترض الطاعة حرام است همانند مردار و خون و
گوشت خوك . و شما در جوابم فرموديد: بله چنين است . حضرت فرمود: "بله چنين
است ."[2] (كه در خواب ديده اي).
3 - در روايت ابي بصير از امام جعفر صادق (ع) از پدران خويش از
اميرالمؤمنين (ع) آمده است كه فرمود: "كسي كه در حكم كردن امين نبوده و شرعا
تأييد نشده و حدود الهي را در بيت المال مراعات نمي كند، نبايد هيچ مسلماني به
دستور چنين كسي در جهاد شركت نمايد; و اگر به دستور چنين شخصي به جهاد
گسيل شد و از دنيا رفت ياور دشمنان ماست در غصب حق ما، و دست او به خون
ما آلوده شده و مرگ او مرگ جاهليت است ."[3]4 - در روايت سماعه از امام جعفر صادق (ع) آمده است كه گفت : عباد بصري،
امام زين العابدين (ع) را در راه مكه ملاقات نمود و به وي گفت :
[1] عن الرضا(ع) في كتابه الي المأمون : والجهاد واجب مع الامام العادل (العدل خ). (وسائل ج 11/11، باب 1 از ابواب جهاد عدو، حديث 24)
[2] في خبر بشير عن ابي عبدالله (ع) قال : قلت له : اني رأيت في المنام اني قلت لك : ان القتال مع غير الامام المفترض طاعته حرام مثل الميتة والدم و لحم الخنزير، فقلت لي : نعم، هو كذلك ؟ فقال ابوعبدالله (ع): هو كذلك، هو كذلك . (وسائل 32/11، باب 12 از ابواب جهاد عدو، حديث 1)
[3] في خبر ابي بصير عن ابي عبدالله (ع) عن آبائه قال : قال اميرالمؤمنين (ع): لايخرج المسلم في الجهاد مع من لا يؤمن علي الحكم و لا ينفذ في الفئ امرالله عزوجل ، فانه ان مات في ذلك المكان كان معينا لعدونا في حبس حقنا والاشاطة بدمائنا و ميتته ميتة جاهلية . (وسائل 34/11، باب 12 از ابواب جهاد عدو، حديث 8)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 224