نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 193
پس مصلحت هاي اجتماعي در طبع انجام فريضه نماز امري است غالب، و اين
فريضه به هيچ وجه يك عبادت شخصي محض نيست ; و گويا اصل اولي در نماز
همان به جماعت خواندن است، مگر اينكه در صورت اضطرار انسان موفق به
شركت در جماعت نگردد.[1]
نماز جمعه سنگ بناي تشكيلات حكومتي اسلام
پيش از انكه پيامبراكرم 6 به مدينه هجرت فرمايند براي شخص آن حضرت
زمينه اقامه نماز جمعه فراهم نشده بود، اما پس از آنكه تعدادي از مردم مدينه به آن
حضرت گرويدند طبق دستور پيامبراكرم 6 مسلمانان مدينه به امامت مصعب بن
عمير و يا اسعد بن زراره يا هر دو متناوبا نماز جمعه را اقامه مينمودند،[2] و اين
اولين سنگ بناي تجمع و تشكيل دولت اسلامي در مدينه بود.
پيامبراكرم 6 نيز در اولين جمعه اي كه به مدينه هجرت فرمودند در محله
بني سالم همراه با صد نفر از مسلمانان نماز جمعه برگزار نمودند.[3] پس از آن
حضرت نيز كساني كه زعامت امت و تدبير امور آنان را به عهده داشتند همواره نماز
جمعه را اقامه ميكردند و مردم نيز موظف بودند بجز افرادي كه عذري داشتند در
آن شركت كنند.
در نماز جمعه دو خطبه تشريع شده كه امام بايد به ايراد آن بپردازد و ضمن آن
گذشته از سپاس و ستايش خداوند متعال و سلام و درود بر پيامبر و آل او(ع) و
ارشاد و موعظه مردم، مسائل سياسي و اجتماعي مسلمانان را نيز بازگو كند.
در رابطه با علت تشكيل نماز جمعه و فلسفه تشريع دو خطبه آن، در خبر فضل
بن شاذان از امام رضا(ع) اين گونه آمده است : "پس اگر گفته شد: چرا در نماز جمعه
[1] به نظر ميرسد حكم آتش زدن خانه كساني كه به جماعت حاضر نمي شوند يك امر حكومتي است كه به شرايط و مصالح جامعه بستگي دارد; و لذا اگر چه اين روايات از جهت سند بد نيست اما فقها بر اساس آن فتوا نداده اند.(مقرر)
[2] پيامبراكرم 6 مصعب بن عمير را براي تعليم دادن قرآن و نماز و احكام، و اسعد بن زراره را به عنوان فرمانده و حاكم مردم مدينه مشخص فرموده بود، و نماز جمعه هم گاهي به امامت مصعب و گاهي به امامت اسعد اقامه ميشد.(از افاضات معظم له در درس)
[3] در محل برگزاري اين نماز در سالهاي بعد، مسجدي به نام مسجد الماة بنا شد كه در يك كيلومتري مسجد قبا قرار دار. (از افاضات معظم له در درس)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 193