responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 190

2 - ديدگاه وحدت دين و سياست : در اين ديدگاه دين مبين اسلام به تمام احتياجات انسان در مسائل مربوط به زندگي و يا عالم پس از مرگ توجه و عنايت دارد، از آن هنگام كه نطفه انسان منعقد مي‌شود تا لحظه اي كه وي را در لحد مي‌گذارند و عوالم مختلفي كه پس از مرگ با آن روبرو خواهد شد.

در اين ديدگاه، اسلام تمام آنچه را انسان بدان نيازمند است و موجب سعادت وي مي‌گردد بيان فرموده است نكاتي را كه والدين بايد قبل از انعقاد نطفه و به هنگام انعقاد آن و در زمان بارداري و شير دادن و دوران كودكي طفل رعايت كنند و معارف حقه و اخلاق نيك و پسنديده اي كه هر شخصي بايد فراگيرد و نيز اموري درباره اخلاق خويش، خانواده، شهر، كشور، ارتباطهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و روابط رهبر و مردم و حقوق اجتماعي و جزائي و ارتباط با ساير اقوام و ملل و امور ديگري همانند آن كه احكام آن همه در اسلام مطرح شده است .

بر اين اساس اسلام دين گسترده اي است كه مقررات و قوانين آن بر اساس دولت و حكومت پي ريزي شده است . اسلام هم دين است و هم دولت، هم عقيده است و هم نظام، هم عبادت و اخلاق و تشريع است و هم اقتصاد و هم سياست و حكومت، و بر مسلمانان واجب است به تمام آن جهات توجه نموده و نسبت به انجام همه آنها اهتمام ورزند.[1]

[1] وحدت دين و سياست نه تنها از طرف علماي متعهد و فقهاي آگاه شيعه مورد تأييد قرار گرفته، بلكه بسياري از دانشمندان آگاه سني مذهب نيز نظريه جدايي دين از سياست را مورد نكوهش قرار داده و بر وحدت دين و سياست تأكيد ورزيده اند، كه از آن جمله مي‌توان در قرون اخير دانشمندان و كتابهاي ذيل را برشمرد: ابوالحسن ندوي در كتاب ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين . مالك بن نبي در كتاب مشكلة الافكار في العالم الاسلامي . عبدالله فهد النفيس در كتاب عند ما يحكم الاسلام . دكتر مصطفي حلمي در كتاب قواعد المنهج السلفي . استاد احمد ربع عبدالحميد خلف الله در كتاب الفكر التربوي و تطبيقاته لدي جماعة الاخوان المسلمين . سيد قطب در كتاب معالم في الطريق . دكتر محمد ابوالسعود در كتاب المفهوم السياسي للاسلام . دكتر يوسف القرضاوي و دكتر احمد العسال در كتاب الاسلام بين شبهات الضالين و اكاذيب المفترين . شهيد عبدالقادر عودة در كتاب المال و الحكم في الاسلام . دكتر توفيق الشادي در كتاب الشريعة الاسلامية و الاصالة الفكرية . علال الفاسي در كتاب معركة وادي المخازن . عمر التلمساني در كتاب نداء من الاستاذ عمر التلمساني . دكتر محمد البيهي در كتاب الاسلام في حياة المسلم . استاد منير شفيق در كتاب الفكر الاسلامي المعاصر و التحديات .
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست