نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 139
پس چگونه ميتوان گفت پيامبراكرم 6 نسبت به چنين نكته روشن و واضحي
كه فرزند عمر به آن توجه داشت و پدرش هم با نظر وي موافق بوده بي توجه بوده
است ؟
در جاي ديگر عايشه به عبدالله بن عمر ميگويد:
"فرزندم، سلام مرا به پدرت عمر برسان و به او بگو مبادا امت محمد را بدون
سرپرست بگذاري، براي خويش جانشين معين كن و مردم را بعد از خود سردرگم
مگذار كه من بر مردم از فتنه ميترسم ."[1]
آيا ميتوان گفت عايشه ضرر و خطر فتنه را درك كرده اما پيامبرخدا6 درك
ننموده است ؟
در جاي ديگر "افرادي عمر را قبل از مرگ عيادت كردند و به او گفتند: وصيت
كن و براي خود جانشيني تعيين نما."[2]
آيا ميتوان گفت آنان مصلحت وصيت و تعيين خليفه را دانسته اما
پيامبراكرم 6 از آن آگاهي نداشته است .
وصيت در مسائل شخصي مهمتر است يا تعيين سرنوشت امت اسلام ؟
آيا ميتوان گفت حفظ و گسترش و اجراي دستورات اسلام و حفظ نظام مسلمين
در نظر پيامبراكرم 6 به اندازه وصيتهاي شخصي درباره اموال جزئي اهميت
نداشته است ؟ با اينكه از آن حضرت روايت شده كه فرمود:
"هركس بدون وصيت از دنيا برود به مرگ جاهليت از دنيا رفته است ."[3]
و نيز فرموده : "هيچ مرد مسلماني سزاوار نيست دو شب بخسبد و مطلبي كه بايد
نسبت به آن وصيت كند داشته باشد، مگر اينكه وصيتش را نوشته و نزد وي موجود
باشد."[4]
دليل ديگري بر نصب حضرت علي (ع) به خلافت
در اواخر عمر شريف پيامبراكرم 6 آيه زير بر ايشان نازل گرديد:
(يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته
والله يعصمك من الناس [5] اي پيامبر آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل گرديده ابلاغ نما،
[1] قالت عائشة لعبدالله بن عمر: يا بني ابلغ عمر سلامي و قل له : لاتدع امة محمد بلا راع، استخلف عليهم و لاتدعهم بعدك هملا، فاني اخشي عليهم الفتنة . (الامامة و السياسة، 28/1)
[2] وقال له رجال عادوه قبل موته : اوص يا اميرالمؤمنين و استخلف . (شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد 189/12; و بخاري 299/2)
[3] من مات بغير وصية مات ميتة جاهلية . (وسائل الشيعه، 352/13، باب اول از ابواب وصايا، حديث 8)
[4] ما حق أمري مسلم ان يبيت ليلتين وله شئ يوصي فيه الاو وصيته مكتوبة عنده . (سنن ابن ماجه 901/2، كتاب الوصايا، حديث 2699)
[5] مائده (5): 67.
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 139