responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 432
شده و در حكم مسلمان بوده - يعني پدر و مادر او يا يكي از آنان مسلمان هستند - نماز خوانده شود، و بنابر احتياط واجب بر كودكي كه شش سال او تمام نشده ولي نماز را درك مي‌كرده نيز نماز خوانده شود.

براي خواندن نماز ميت انسان بايد رو به قبله بايستد و ميت را به پشت در برابر او به گونه اي بخوابانند كه سر ميت به سمت راست و پاهاي او به سمت چپ نمازگزار قرار گيرد; پس اگر ميت مرد است امام جماعت يا كسي كه فرادي به او نماز مي‌خواند مقابل وسط قامت او بايستد، و اگر ميت زن است مقابل سينه اش بايستد، آنگاه نماز ميت را كه پنج تكبير دارد پس از نيت به اين ترتيب بخواند:

1 - تكبير اول را گفته و سپس بگويد: "اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله".

2 - تكبير دوم را گفته و سپس بگويد: "اللهم صل علي محمد و آل محمد".

3 - تكبير سوم را گفته و سپس بگويد: "اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات".

4 - تكبير چهارم را گفته و سپس اگر ميت مرد است بگويد: "اللهم اغفر لهذا الميت"، و اگر ميت زن باشد بگويد: "اللهم اغفر لهذه الميت".

5 - تكبير پنجم را بگويد; پس مستحب است نمازگزار پس از تكبير پنجم بگويد: "ربنا آتنا في الدنيا حسنة و في الاخرة حسنة وقنا عذاب النار" يعني : خدايا ! به ما در دنيا و آخرت نيكي عطا فرما و ما را از آتش جهنم محفوظ بدار.

قابل توجه اين كه شرايطي مانند: وضو يا تيمم داشتن، جنب نبودن، پاكي بدن و لباس و غصبي نبودن آن كه در نمازهاي شبانه روزي معتبر مي‌باشد در نماز ميت شرط نيست ; اگر چه احتياط مستحب آن است كه تمام چيزهايي را كه در نمازهاي ديگر لازم است رعايت كند; و بنابر احتياط واجب در وسط نماز ميت از انجام كارهايي كه نمازهاي ديگر را باطل مي‌كند اجتناب نمايد و عورت خود را هم بپوشاند.

كسي كه مي‌خواهد بر ميت نماز بخواند بايد ايستاده و با قصد قربت نماز را بخواند و هنگام نيت ميت را معين كند; و چنانچه كسي نباشد كه بتواند آن را ايستاده بخواند مي‌توان نشسته به جا آورد; همچنين نمازگزار بايد از ميت دور نباشد; ولي اگر
نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 432
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست