responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 395

به عبارت ديگر هر كاري كه نزد مردم زينت به حساب مي‌آيد و زنها براي شوهرانشان يا در اعياد و جشن ها خود را با آن تزيين مي‌كنند و هنگام عزاداري از آن خودداري مي‌كنند، خواه نسبت به بدن و خواه نسبت به لباس، بايد از آن خودداري كند; پس زينت هايي كه در ايام عزا ترك آن معمول نيست - مثل استفاده از گوشواره - اشكال ندارد.

(مسأله 3) زني كه در عده وفات به سر مي‌برد مي‌تواند از خانه خارج شود و براي رفع نيازهاي خود رفت و آمد كند; ولي احوط آن است كه شب را در همان خانه اي كه در زمان حيات همسرش زندگي مي‌كرده بماند.

(مسأله 4) اگر زن از روي عمد يا فراموشي و يا ندانستن مسأله در تمام يا قسمتي از زمان عده وفات يكي از محرماتي را كه در مسأله قبل گفته شد انجام دهد، هر چند گناه كرده ولي عده او به هم نمي خورد و لازم نيست آن را از سر بگيرد.

(مسأله 5) زني كه يقين دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عده وفات شوهر كند و شوهر اولش از سفر برگردد، بايد از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حلال است ; ولي اگر شوهر دوم با او نزديكي كرده باشد، بايد زن به مقدار عده طلاق صبر كند و در اين مدت شوهر اول با او نزديكي نكند.

(مسأله 6) اگر زن يقين كند شوهرش از دنيا رفته و بعد از تمام شدن عده وفات شوهر كند، چنانچه معلوم شود شوهر او آن وقت نمرده و بعدا مرده است بايد از شوهر دوم جدا شود، و بنابر احتياط واجب در صورتي كه از شوهر دوم آبستن باشد اول به مقدار عده طلاق براي شوهر دوم عده نگه دارد و بعد براي شوهر اول عده وفات نگه دارد; و اگر شوهر دوم با او نزديكي كرده ولي از او آبستن نباشد، ابتدا براي شوهر اول عده وفات و بعد براي شوهر دوم عده طلاق نگه دارد. و در هر دو صورت چون كه شوهر دوم با او نزديكي كرده زن بر او حرام شده و ديگر نمي تواند با او ازدواج نمايد.

ازدواج زن در زمان عده :

چنانكه گذشت زن نمي تواند قبل از تمام شدن عده - خواه عده طلاق و جدايي و
نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست