نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 135
يعني : خداوند بر شما حج را براي استحكام پايه هاي دين قرار داد.[1]
پس مسلمانان در موسم حج بايد با هم تفاهم نموده و راههاي تقويت دين را
بررسي نمايند.
در روايتي كه هشام بن حكم از حضرت صادق (ع) در بيان فلسفه حج نقل نموده
آمده است : "خداوند در حج اجتماع مردم از شرق و غرب جهان را قرار داد تا با
يكديگر آشنا شوند و از حال هم آگاه گردند".[2]
اين آشنايي عامل مؤثري براي وحدت صفوف مسلمانان بوده و وسيله اي است
براي انتقال اخبار كشورهاي اسلامي از هر نقطه اي به نقطه ديگر.
به همين دليل در ايام حاكمان جباري همچون بني اميه و بني عباس كه براي
جلوگيري از نشر احكام اسلامي هر گونه تماس ميان قشرهاي مسلمانان زير نظر قرار
ميگرفت و هر گونه حركت آزادي بخش سركوب ميشد، فرا رسيدن ايام حج
دريچه اي بود براي طرح مسائل مختلف اجتماعي و سياسي .
از سوي ديگر حج ميتواند به يك كنگره عظيم فرهنگي تبديل شود و
انديشمندان جهان اسلام در ايام انجام آن گرد هم آيند و افكار و ابتكارات خويش را به
ديگران عرضه نمايند و به بررسي اخبار رسيده از پيامبر و معصومين (ع) پرداخته و
آثار اسلام و پيشوايان آن را نشر دهند.
حضرت صادق (ع) در قسمت ديگري از سخنان خويش به هشام بن حكم چنين
ميفرمايد: "- خداوند حج را قرار داد - تا آثار و احاديث پيامبراكرم 6 شناخته
شود و در اثر مرور زمان از بين نرفته و فراموش نشود; اگر هر قوم و ملتي تنها به فكر
كشور و منطقه خويش باشد و تنها به مشكلات و مسائل آن بينديشد، همگي نابود
شده و كشورشان ويران ميشود و منافع اقتصادي آنها از بين رفته و اخبار واقعي در
پشت پرده قرار گرفته و بر آن آگاهي پيدا نمي كنند".[3]
[1] خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، صص 119 - 120.
[2] وسائل الشيعة، همان، ح 18، ص 14.
[3] همان .
نام کتاب : معارف و احكام بانوان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 135