responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 553
اين روايات را علماي شيعه رد كرده اند و مورد اعتمادشان نيست ; زيرا اولا با آياتي كه اشاره شد مخالف است و ثانيا با روش قطعي ائمه معصومين (ع) منافات دارد، و حجت بودن قرآن منافاتي ندارد با اين كه حكم بعضي آيات به وسيله سنت نسخ شده است، و اهل سنت نيز اين حقيقت را بايد قبول كنند، همان گونه كه راجع به حكم زن زناكار نسخ شده است، حكم رجم زن زناكار در صورتي كه زن محصنه باشد در قرآن نيست و در سنت آمده است .

ترخيص قرآن و تحديد سنت

11 - "و واجب في السنة اخذه ، و مرخص في الكتاب تركه"

(و چيزي در سنت واجب باشد، اما در كتاب خدا ترخيص در ترك دارد.)

مثلا آيه شريفه قرآن راجع به نماز دارد: (فاقرئوا ما تيسر من القرآن)[1] در نماز آنچه برايتان ميسر است از قرآن بخوانيد، و اسمي از سوره حمد در آن نيامده، لذا بعضي از علماي اهل سنت گفته اند: در نماز خواندن يك آيه هم كافي است هرچند سوره حمد را نخواند، اما ما از سنت پيامبراكرم 6 فهميديم كه بايد سوره حمد را بخوانيم . اگر اين آيه را دليل بگيريم بدون توجه به سنت رسول الله 6 مي‌توانيم خواندن سوره حمد را ترك كنيم، ولي پيامبر6 فرموده اند: نماز بخوانيد آن طور كه من مي‌خوانم، و پيامبر در نماز سوره حمد را مي‌خواندند، و نقل شده كه فرمودند: "لا صلاة الا بفاتحة الكتاب";[2] اين است كه حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: چيزي هست كه در سنت پيامبر اخذ آن واجب است اما از نظر قرآن ما در ترك آن مرخصيم .

[1] سوره مزمل، آيه 20
[2] خلاف، كتاب صلاة، مسأله 81
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 553
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست