نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 298
مختلف جمع آوري كرد اين است كه قرار بوده روحيات و غرايز مختلف در
انسانها باشد، و چه بسا خاك سخت مظهر خشونت و خاك نرم مظهر ملايمت
است، خاك شوره زار مظهر بي خاصيت و بي اثر بودن است و خاكي كه قابل كشت و
زرع است مظهر انساني است كه منشاء اثر و مفيد است .
آيا آدم ابوالبشر اولين انسان بود؟
تصور نشود كه قبل از حضرت آدم انسان ديگري نبوده است . در اينجا صحبت
راجع به آدم ابوالبشر است كه نسل فعلي از آن است، وگرنه ما در روايات داريم كه
خداوند زياد آدم خلق كرده است . در تفسير صافي در تفسير سوره "ق" در ذيل آيه
شريفه : (بل هم في لبس من خلق جديد)[1] يعني مردم در اشتباه هستند از خلق
جديد، از توحيد صدوق روايتي از امام باقر(ع) نقل ميكند كه من قسمتي از آن را
ميآورم، ميفرمايد: "او تري ان الله لم يخلق بشرا غيركم" شما خيال ميكنيد كه خدا
بشري غير از شما يعني نسل آدم ابوالبشر نياورده است ؟ "بلي والله لقد خلق
الف الف عالم و الف الف آدم" بله به خدا قسم خدا هزار هزار عالم و هزار هزار آدم
خلق كرده "انت في آخر تلك العوالم و اولئك الادميين"[2] كه تو و آباء و اجدادت
يعني اين نسل در آخر اين عالمها و اين آدمها هستيد. نمي گويد شما آدم آخر هستيد
بلكه ميفرمايد جزء آدمهاي آخر هستيد; پس مطابق اين حديث و روايات ديگر،
خدا هيچ وقت منع فيض نكرده و فيض خدا هميشه جاري بوده است ; زيرا خدا
اول ندارد، بلكه او هميشه بوده و در نتيجه فيض خدا هم هميشه بوده، منتها
هر زماني فيض خدا به ايجاد يك نسلي بوده است، و اين نسلي كه ما داريم مطابق
فرمايش حضرت علي (ع) منتهي ميشود به آدمي كه از خاك و آب خلق شده است .
[1] سوره ق، آيه 15
[2] تفسير صافي، ج 5، ص 60; و توحيد صدوق، ص 277
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 298