responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 176
صدر اسلام محرم شده است ; و حتي المقدور اين احتياط ترك نشود. زيرا از صحيحه "معاوية بن عمار" در باب قطع تلبيه بسا استفاده شود كه اجمالا حدود مكه آن زمان مورد توجه بوده است .[1] ولي اگر احرام از مكه ميسر نيست از هر جا ممكن است بايد محرم شود.

(مسأله 500) پس از انجام عمره تمتع بنابر احتياط واجب بايد انسان در مكه بماند و خود را گرو حج بداند، مگر اينكه ناچار باشد از مكه خارج شود; و در اين صورت بايد احرام حج ببندد و با احرام حج از مكه خارج شود. ولي اگر فرضا بدون حاجت و بدون احرام خارج شد و پس از يكي دو روز برگشت و در مكه احرام حج بست، احرام و حج او صحيح است . وبراي اطلاع از تفصيل در اين مسأله به مسأله «140» مراجعه شود.

(مسأله 501) پس از تمام شدن عمره تمتع لازم نيست فورا احرام حج ببندد; بلكه اجمالا وقت آن وسعت دارد، و مي‌تواند تأخير اندازد تا وقتي كه بتواند وقوف اختياري عرفات را در ظهر روز نهم ذي حجه درك نمايد; ولي پس از آن، تأخير جايز نيست .

و اولي و احوط اين است كه احرام حج در روز هشتم ذي حجه واقع شود; وبهتر است بعد از نماز ظهر باشد. ولي مقدم داشتن بر آن، مخصوصا براي افراد پير و مريض و بخصوص تا سه روز قبل بي اشكال است .

(مسأله 502) اگر احرام حج تمتع را فراموش كند يا در اثر ندانستن مسأله ترك كند و به مني يا عرفات برود، هر وقت متوجه شود بايد برگردد و در مكه محرم شود. و اگر نمي تواند به مكه برگردد بنابر احتياط به مقداري كه مي‌تواند برگردد; و اگر نمي تواند يا وقت تنگ است از همانجا احرام ببندد، هر چند در

[1] وسائل الشيعة، كتاب الحج، باب «43» از ابواب "الاحرام"، حديث 1.
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست