نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 176
صدر اسلام محرم شده است ; و حتي المقدور اين احتياط ترك نشود.
زيرا از صحيحه "معاوية بن عمار" در باب قطع تلبيه بسا استفاده شود
كه اجمالا حدود مكه آن زمان مورد توجه بوده است .[1] ولي اگر احرام
از مكه ميسر نيست از هر جا ممكن است بايد محرم شود.
(مسأله 500) پس از انجام عمره تمتع بنابر احتياط واجب بايد
انسان در مكه بماند و خود را گرو حج بداند، مگر اينكه ناچار باشد از
مكه خارج شود; و در اين صورت بايد احرام حج ببندد و با احرام حج
از مكه خارج شود. ولي اگر فرضا بدون حاجت و بدون احرام خارج
شد و پس از يكي دو روز برگشت و در مكه احرام حج بست، احرام و
حج او صحيح است . وبراي اطلاع از تفصيل در اين مسأله به مسأله
«140» مراجعه شود.
(مسأله 501) پس از تمام شدن عمره تمتع لازم نيست فورا
احرام حج ببندد; بلكه اجمالا وقت آن وسعت دارد، و ميتواند تأخير
اندازد تا وقتي كه بتواند وقوف اختياري عرفات را در ظهر روز نهم ذي
حجه درك نمايد; ولي پس از آن، تأخير جايز نيست .
و اولي و احوط اين است كه احرام حج در روز هشتم ذي حجه
واقع شود; وبهتر است بعد از نماز ظهر باشد. ولي مقدم داشتن بر آن،
مخصوصا براي افراد پير و مريض و بخصوص تا سه روز قبل بي
اشكال است .
(مسأله 502) اگر احرام حج تمتع را فراموش كند يا در اثر
ندانستن مسأله ترك كند و به مني يا عرفات برود، هر وقت متوجه شود
بايد برگردد و در مكه محرم شود. و اگر نمي تواند به مكه برگردد بنابر
احتياط به مقداري كه ميتواند برگردد; و اگر نمي تواند يا وقت تنگ
است از همانجا احرام ببندد، هر چند در
[1] وسائل الشيعة، كتاب الحج، باب «43» از ابواب "الاحرام"، حديث 1.
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 176