responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 122
را نكشد، هر چند خون بيرون نيايد; و اگر كشيد بنابر احتياط يك گوسفند ذبح نمايد. و اگر دندان او را اذيت مي‌كند و ناراحت است مانعي ندارد آن را بكشد; ولي بنابر احتياط كفاره آن را بدهد. چنانكه كشيدن دندان ديگري نيز مانعي ندارد.

ناخن گرفتن

بيست و ششم از محرمات احرام "ناخن گرفتن" است .

(مسأله 343) گرفتن ناخن يا قسمتي از آن در حال احرام جايز نيست ; خواه از دست باشد يا از پا، محرم مرد باشد يا زن، با قيچي بگيرد يا ناخنگير يا چاقو; بلكه بنابر احتياط واجب با سوهان آن را نسايد و با دندان نيز آن را جدا نكند. مگر اينكه باقي ماندن ناخن موجب اذيت و ضرر باشد; مثل اينكه ناخن كنده شده باشد و ماندنش موجب ناراحتي شديد باشد; پس در اين صورت جايز است آن را جدا كند و كفاره آن را بدهد.

(مسأله 344) اگر محرم دست يا پا و يا انگشت زيادي داشته باشد بنابر احتياط واجب ناخن آنها را نيز نگيرد; و اگر گرفت كفاره آن را بدهد.

(مسأله 345) محرم اگر ناخن شخص ديگري را كه محرم نيست بگيرد مانعي ندارد.

(مسأله 346) اگر محرم يك ناخن از دست يا پاي خود بگيرد براي كفاره آن بايد يك مد طعام صدقه بدهد. همچنين است تا ناخن نهم كه براي هر ناخن بايد يك مد طعام صدقه بدهد. و اگر همه ده ناخن دستها يا پاها را بگيرد، بدون اينكه بين آنها كفاره بدهد بايد براي ده ناخن يك گوسفند ذبح كند.

(مسأله 347) اگر محرم همه ناخنهاي دستها را در يك مجلس يا چند مجلس بگيرد و بعد در مجلس ديگر همه ناخنهاي پاها را بگيرد، بايد دو گوسفند ذبح كند; ولي اگر همه ناخنهاي
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست