responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 763

از: قم تاريخ: 27/ 7/ 57

به: اداره كل سوم 312 شماره: 12019/ 21 ه‌

درباره: آيت‌اله گلپايگانى‌

پيرو 12012- 27/ 7/ 57

در پاسخ تلگرافى‌[1] كه از طرف آيت‌اله صالحى درباره واقعه كرمان دريافت داشته روز جارى طى مخابره تلگرافى ضمن ابراز همدردى اعلام داشته (نميدانم تاكى و تا چه وقت ميخواهند با ملتى كه از حكومت ديكتاتورى و مستبد به جان آمده است با اسلحه و قتل و تبعيد و سلب آزادى و نيرنگهائى وحشيانه روبرو شوند و تا كى در درك مفهوم تظاهرات اصناف و طبقات مختلف كه نفى حكومت استبدادى است تغافل مينمايد مگر ميتوان سى ميليون مردم را معدوم كرد واقعه اسفبار كرمان معلوم كرد كه حكومت در نگهدارى روش مستبدانه خود از هيچ عمل شرم‌آور و ننگين و اهانت به مقدسات پرهيز نميكند و دليل اشكارى است كه به دنيا يأس حكومت را از بقاى خود و جلب رضايت ملت اعلام مينمايد استحضار معروض.

باصرى‌نيا

گوينده: دواچى‌

گيرنده: عطارپور

در بولتن درج گرديد جهت بهره‌بردارى باستحضار رئيس دايره عمليات ميرسد كندرى 30/ 7/ 57

مراتب بعرض معاونت دوم رسيد. محترما بعرض ميرساند.

نمايش تصوير


[1] تلگرافى ... از طرف آيت‌اله صالحى كرمانى تلگرامى به عنوان چهار تن از مراجع بزرگ تقليد، حضرات آيات عظام- شريعتمدارى، گلپايگانى، مرعشى نجفى در قم و شيرازى در مشهد مخابره شد كه متن آن به اين شرح است:

حسب اعلاميه جامعه روحانيت كرمان كه به پيروى از حضرات مراجع عظام صادر شده بود روز دوشنبه 24 مهرماه جارى، كليه مغازه‌هاى كرمان در بازار و خيابان‌ها بسته و شهر به صورت تعطيل كامل درآمده بود. صبح آن روز متجاوز از بيست هزار نفر به منظور سوگوارى براى شهداى ميدان ژاله تهران در مسجد جامع اجتماع كرده، ساعت 11 به مجرد اينكه خطيب سخن خود را آغاز كرد در حالى كه مردم در كمال آرامش و سكوت و بدون هيچ گونه شعار در مسجد نشسته بودند تعدادى كولى اجير شده با حمايت مأموران مسلح پس از آتش زدن اتومبيل‌ها، موتورها و دوچرخه‌هاى مردم در خارج مسجد از در و بام با سنگ و چوب و اسلحه گرم وارد مسجد گرديده و با پخش گاز اشك‌آور به داخل شبستان و ايجاد خفقان به مردم بى‌دفاع و بدون سلاح حمله نموده، با استفاده از كليه وسايل همگان را مورد ضرب و جرح شديد قرار داده و حتى به كودكان خردسال و شيرخوار ترحم نكرده، ركيك‌ترين دشنام‌ها را نثار علماى اسلام و روحانيون و زنان و مردان نموده درب‌ها و شيشه‌ها را شكسته و مسجد را به آتش كشيده و حتى در حال فرار مردم از مسجد شديدا آنان را مضروب و مجروح ساخته و چادر از سر زنان بر مى‌داشتند و اهانت به زنان مسلمان را به جايى رساندند كه عده‌اى از آنها بدون چادر مانده و با استفاده از عباى روحانيون مجبور به فرار گرديدند و در اين واقعه تعدادى مقتول و بسيارى مجروح شدند. حمله كنندگان پس از يورش به مسجد به بازار و خيابان وارد شده با پشتيبانى و نظارت ماموران بسيارى از مغازه‌ها را پس از غارت به آتش كشيدند. جنايات واقع شده به حدى است كه درك كيفيت آن جز با مشاهده عينى امكان‌پذير نيست. با توجه به مطالب معروضه شگفتى‌آور است حكومتى كه مدعى طرفدارى دين و روحانيت است. اقدام به اين قبيل اعمال ضد دينى و ضد انسانى نموده و مردم مسلمان را آن هم در تنها پناهگاه خود خانه خداوند اينچنين مورد حمله قرار مى‌دهند و با اعمال اين جنايت در مورد ملت، خود را دولت آشتى ملى نيز مى‌دانند و هم اكنون كه هيچ گونه مرجعى براى تظلم و شكايت نداريم كيفر مسببان و عاملان چنين جنايت كم‌نظير را از درگاه حضرت اهديت مسئلت مى‌نمائيم. الاحقر على اصغر صالحى كرمانى.

نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 763
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست