responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 37

رونوشت گزارش خبر شماره 1339/ 21- 7/ 4/ 50

موضوع: فعاليت گلپايگانى جهت جمع‌آورى اعانه براى اهالى سيستان و بلوچستان‌

ساعت 5/ 8 بعدازظهر روز 4/ 4/ 50 بمناسبت يكمين سال درگذشت آيت‌اله امينى‌[1] صاحب الغدير در مسجد امام از طرف آيت‌اله گلپايگانى مجلس ختم منعقد بود و قاريان و بعضى از طلاب مرتب اعلان ميكردند كه از طرف آيت‌اله گلپايگانى مطلب مهمى اعلام ميشود در خاتمه سيدمرتضى برقعى منبر رفت و در وسط گفتار خود اظهار داشت آيت‌اله آشتيانى بوسيله فرزندشان حجه‌الاسلام حاج ميرزاباقر آشتيانى به حضرت آيت‌اله گلپايگانى اطلاع دادند كه مردم سيستان و بلوچستان گرفتار خشكسالى شده و جان مردم و فرزندانشان در خطر است و از مسلمانان خواست تا بوسيله آقاى گلپايگانى در قم و آقاى آشتيانى در تهران و آقاى كفعمى در زاهدان به مردم آن سامان كمك شود و ضمنا گفت طلاب علوم دينيه هم وظيفه دارند بهر شهر و دهى كه ميروند ابلاغ كنند كه هر چه زودتر پول به آقا برسانند كه مردم بلوچستان و سيستان بمرگ گرفتار نشوند.

نظريه شنبه- در اين زمينه نوشته خطى مبنى بر ايجاد حس ترحم در مردم و همچنين توجه روحانيون بوضع زندگى مردم نوشته شده بود و به برقعى داده بودند كه ايشان در منبر از توجه خاص گلپايگانى در اينگونه امور تمجيد كند و برقعى موضع را خيلى ساده بيان نموده و بمحض اينكه از منبر پايين آمد سيدمهدى نوشته مذكور را فورا از وى گرفت.

نظريه يكشنبه: مفاد گزارش صحيح است بنظر ميرسد گلپايگانى از انعقاد اين مجلس قصد بهره‌بردارى داشته. اصلح است كمكهايى كه دولت به اين مناطق ميكند در جرايد درج گردد.

نمايش تصوير


[1] علامه شيخ عبدالحسين امينى تبريزى( 1320- 1390 ق) صاحب دائره‌المعارف الغدير. فرزند مرحوم حجت‌الاسلام حاج ميرزا احمد امينى از ائمه جماعت و علماى موجه تبريز بود. علامه امينى در محيط علم و تقوى پرورش يافت. پس از فرا گرفتن مقدمات براى درس سطوح محضر حضرات آيات سيد محمد مولانا. سيد مرتضى خسروشاهى، و ... را درك نمود. سپس راهى نجف اشرف شد و در درس علماى بزرگ آيات عظام سيد محمد فيروز آبادى، سيد ابوتراب خوانسارى حاضر شد و از مراجع بزرگى چون: سيد ابوالحسن اصفهانى، ميرزا محمد حسين نائينى، شيخ محمد حسين كمپانى غروى اصفهانى حكم اجتهاد دريافت نمود. علامه امينى فقيهى بزرگوار و مؤلفى پركار و محدث و خطيبى دانشمند و شيرين گفتار بود. در پرتو ايمان صادق و ملكات فاضله و مواظبت در واجبات و مستحبات مجاهدى شجاع و عالمى عامل و مدافع حق به بار آمده بود. تحقيق در زندگانى علماى مجاهد و شهيد منجر به نگارش كتاب« شهيدان فضيلت» شد. سپس دائره‌المعارف الغدير را در اثبات ولايت و تشيع نگاشت. تفسير سوره حمد، ثمرات الاسفار، حاشيه بر وسائل شيخ مرتضى انصارى، حاشيه بر مكاسب شيخ مرتضى انصارى، علم درايت، رياض الانس و ... از جمله آثار ايشان است. و تأسيس كتابخانه اميرالمؤمنين در نجف اشرف ميراث گرانبهاى ايشان است. مرحوم علامه امينى در 70 سالگى وفات يافت و در نجف اشرف در كنار مكتبة اميرالمؤمنين كه خود تأسيس نموده بود به خاك سپرده شد.

نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست