responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 108

شهربانى 1006 تاريخ: 28/ 3/ 1351

نامه هيئت علميه اصفهان‌

از طرف هيأت علميه اصفهان بشماره 9- 2/ 6/ 51 بشرح زير براى آقايان آيت‌اله گلپايگانى شريعتمدارى ارسال شده است:

«بسمه تعالى شأنه حضرت حجه‌الاسلام والمسلمين آيت‌اللّه آقاى حاجى سيد محمدرضا گلپايگانى دامت بركاته پس از ابلاغ سلام و تحيات وافره تاييدات و توفيقات آنحضرت را در ترويج دين مبين و خدمت بجامعه مسلمين از خداوند متعال خواستاريم. غرض از تصديع با اينكه آقاى نخست‌وزير جواب نامه‌هاى متعدد هيأت علميه اصفهان در مورد جلوگيرى از اختلاط پسر و دختر در مدارس و تعليم امور جنسى‌[1] بآقاى موسوى واعظ محترم پاسخ اطمينان بخشى از عدم اجراى آن داده بود با كمال تأسف چنانكه در نامه ضميمه مشاهده ميفرماييد باز گفتگو از اجراى آن برنامه و گشايش سمينار[2] مى‌باشد كه جاى تعجب و تأسف است تأسف از اينكه اجراى آن عده نتوانست جامه عمل بپوشد و تعجب از اينكه چرا مشاهده نتايج اين برنامه در كشورهاى ديگر درس عبرتى براى خواستاران اين در كشور ما نشده است بهرحال تمنا و انتظار اين است كه اولياء امور را متوجه انزجار و نگرانى تمام طبقات خصوصا محافل روحانى از اين برنامه نموده و نگذارند با اجراى آن در مملكتى آرام نسلى‌[3] عصيان‌زده و طغيان‌گر بوجود آيند والسلام عليكم‌[4] و رحمه‌اله و بركاته از طرف هيئت علميه اصفهان الاحقر امام جمعه اصفهان.»

ارزيابى: ارسال نامه صحت دارد.

گيرنده: دفتر ويژه اطلاعات‌ دايره بررسى 10/ 9/ 51

نمايش تصوير


[1] روزنامه كيهان در تاريخ‌هاى چهارشنبه 12 مهر 51 و دوشنبه 29 آبان 51 نوشت: مسائل جنسى و بلوغ در مدارس تدريس مى‌شود.

براى بررسى چگونگى وارد كردن اين مسائل در درس مدارس سمينارى تشكيل خواهد شد. مسايل جنسى و خانوادگى به دانش‌آموزان مدارس آموزش داده ميشود و مباحث خاصى در اين زمينه در كتابهاى درسى وارد خواهد شد.

اين مباحث به منظور تقويت مبانى خانوادگى و باتوجه به فهم كودك به تدريج از كلاس اول ابتدايى تا پايان دوره متوسطه در كتابهاى درسى دانش‌آموزان گنجانيده ميشود بطوريكه دختران و پسران در 13 سالگى يعنى پس از دوره ابتدائى بدانند بلوغ چيست و تغييراتى كه از نظر جسمى در آنها ايجاد مى‌شود چگونه است و دختران چطور بايد نكات بهداشتى را رعايت كنند و چه مواظبت‌هايى از نظر جسمى در زمان بلوغ لازمست.

اين مباحث در دبيرستان بطور گسترده‌تر ادامه مى‌يابد و در دانشگاه نيز دنبال خواهد شد.

60 نفر كارشناسان تعليم و تربيت دانشگاه تهران، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، دانشسراى مقدماتى، دانشسراى عالى و متخصصان بهداشت و تنظيم خانواده و ديگر سازمان‌هاى مربوط سمينارى كه بهمين منظور تشكيل ميشود گرد مى‌آيند و در زمينه آموزش مسايل جنسى به كودكان و گنجانيدن آن در كتابهاى درسى بحث و گفت‌وگو ميكنند و پس از تصويب موارد مورد بحث، اقدام لازم در اين زمينه صورت خواهد گرفت.

روزنامه كيهان 12/ 7/ 51 دوشنبه 29 آبان 1351- 20 نوامبر 1972- شماره 8808

[2] نحوه تدريس مسائل جنسى و بلوغ در مدارس در يك سمينار بررسى ميشود. مسائل مذكور از كلاس اول ابتدائى تا پايان دوره دبيرستان به دانش‌آموزان آموخته خواهد شد.

60 نفر از كارشناسان وزارت‌خانه‌هاى بهدارى، علوم و آموزش و پرورش و نيز دانشگاه تهران، در سمينار تدريس امور جمعيتى و جنسى به دانش‌آموزان كه در هفته آينده در تهران گشايش مى‌يابد، شركت مى‌كنند و نحوه گنجاندن مسائل جمعيتى، بلوغ و جنسى در كتابهاى درسى مدارس را مورد بررسى قرار ميدهد.

در اين سمينار كه جلسات آن يكهفته بطور پياپى تشكيل ميشود بررسى‌هاى لازم براى آموزش مسائل بلوغ و جنسى به دانش‌آموزان مدارس و همچنين راهنمايى و آموزش معلمان كشور براى تدريس اينگونه امور انجام مى‌شود. قرار است مسائل بلوغ به منظور تقويت مبانى خانوادگى و باتوجه به فهم كودك به تدريج از كلاس اول ابتدائى تا پايان دوره دبيرستان تدريس شود. بطوريكه دختران و پسران پس از پايان دوره ابتدائى بدانند بلوغ چيست و تغييراتى كه در بدن آنها به وجود ميآيد و نكات بهداشتى مربوط به آن چگونه است.

در خصوص تدريس اين مواد در مدارس، پيشنهادهاى مختلفى از طرف كارشناسان و متخصصان جمعيتى عنوان شده، از جمله اينكه گروهى تدريس اين مواد را به عنوان يك درس پيشنهاد كرده‌اند و تعدادى نيز خواهان تدريس اين مواد بطور پراكنده هستند، بهرحال سمينار به اينگونه پيشنهادها رسيدگى مى‌كند و راه‌حل مناسب را برمى‌گزيند، قرار است تغييرات لازم در مواد و كتابهاى درسى دانش‌آموزان پس از بررسى و تصويب سمينار به مرحله اجرا درآمد.

[3] اصل: در مملكت ايران مسلمين.

[4] اصل: على.

نام کتاب : حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك نویسنده : --    جلد : 3  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست