گذشته از نظريات فقها و انديشمندان اسلامى واژه فقه در قرآن كريم و
احاديث، زياد به كار برده شده است، مفهوم اين كلمه در همه جا با تعمق و فهم
عميقتر همراه است. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
«فلو لا نفر من كلّ فرقة منهم طائفة لتفقّهوا في الدين»[2]
«چرا از هر گروهى از آنهان [مؤمنان] طايفهاى كوچ نمىكنند تا در
دين (معارف و احكام اسلامى) آگاهى يابند»
در اصطلاح قرآن و سنت «فقه»، علم وسيع و عميق به معارف و دستورهاى
اسلامى است و به قسمت خاصى منحصر نيست[3]، با توجه
به اين تعريف، فقه در چارچوب احكام شرعى فرعى، محصور نمىگردد بلكه مجموعه معارف
اسلامى اعم از مسائل اعتقادى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى، حقوقى و حكومتى اسلام را
در بر مىگيرد و مجموعهاى كامل، پويا، متحرك و سازنده را تشكيل مىدهد، بتدريج
واژه فقه در اصطلاح علماء از اين معناى گسترده و