نام کتاب : انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت نویسنده : امامى، محمدمهدى جلد : 1 صفحه : 280
اسلامى- در صورت امكان و بسط بد فقيه- به اين نتيجه مىرسيم كه
حق حاكميت اسلامى و ولايت تصرف در امور اجتماعى و سياسى با فقيه است و اما ولايت
به معناى اول كه يك نوع خصيصه فوق العاده است نياز به دليل دارد و لزوما فقيه
همچون معصوم عليه السّلام داراى اين سلطه خاص بوده باشد، روشن است كه نفى آن
هيچگونه ارتباطى به ولايت زعامت در امور اجتماعى و سياسى ندارد زيرا ولايت تصرف
در اموال و نفوس يك امر زايد و جنبى كه ثبوت آن براى فقيه يك امر استثنايى و غير
ضرورى به شمار مىآيد و بسيارى از علما آن را مخصوص معصومين عليهم السّلام
دانستهاند و همانگونه كه اشاره كرديم نسبت ميان اين دو معنى- از ولايت تصرف- عموم
من وجه است، يعنى ممكن است كسى هردو ولايت تصرف را دارا باشد، مانند پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله و امامان معصوم عليه السّلام كه هم داراى سلطه بر كشور بوده و هم
سلطه بر نفوس و اموال مشخص افراد داشتند و يا ممكن است كسى تنها داراى يكى از اين
دو نوع ولايت باشد[1].
[1] محمد مهدى موسوى خلخالى، حاكميت در اسلام،
تهران: نشر آفاق، 1367، صص 333- 334.
نام کتاب : انديشه هاى فقهى- سياسى آيتاللّه العظمى گلپايگانى در عصر غيبت نویسنده : امامى، محمدمهدى جلد : 1 صفحه : 280