نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 123
بيافريد و باز به سوى او بر مىگرديد و شما كه اعمال زشت خود
را پنهان مىداشتيد براى اين نبود كه گوش و چشمهاى شما و پوست بدنهاتان امروز
شهادت ندهند و ليكن گناه را پنهان مىكرديد به گمانتان كه اكثر اعمال زشتى كه
پنهان مىكنيد از خدا هم پنهان است و بر آن آگاه نيست ولى همان گمان باطل شما در
باره خدا موجب هلاكت شما گرديد و امروز هم از زيانكاران شديد.
آنچه از آيات بالا به
وضوح فهميده مىشود به شرح زير است:
1- در روز جزا، گوش،
پوست، چشم و ساير اعضاء بر گناهكارى مجرمان شهادت مىدهند.
2- مجرمان از شهادت
اعضاء به شگفت مىافتند و مىگويند چرا عليه ما شهادت داديد (با اينكه عمرى شما از
من بوديد و من از شما بودم).
3- اعضاء گويند نه تنها
ما ناطقيم بلكه خداوند همه چيز را ناطق و گويا آفريده. پس اگر كسى نطق آب و نطق
خاك و نطق گل را نمىشنود به علت اين است كه اهل دل نيست و الا همه چيز گوياست[1] مولوى از
زبان موجودات چه نيكو گفته:
ما سميعيم و بصيريم و
هشيم با شما نامحرمان ما خاموشيم 4- تعجب مجرمان در قيامت نه بعلت اين است كه از
شهادت
[1]\sُ نطق آب و نطق خاك و نطق كل\z هست محسوس حواس اهل دل\z\E
نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 123