نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 79
سمعته يقول ما من عبد يؤثر على الحجّ حاجة من حوائج الدّنيا
الّا نظر إلى المحلّقين قد انصرفوا قبل ان تقضى له تلك الحاجة)
و به اسانيد متكثره
منقولست از ابو حمزه كه گفت شنيدم كه حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه
مىفرمودند كه هر بنده كه مقدم دارد بر حج حاجتى از حاجات دنيوى را البته خواهند
ديد كه حاجيان برگشتهاند سرها تراشيده پيش از آن كه حاجت او بر آورده شود و
تراشيدن سر از علامات حج بوده است چون در آن زمان اكثر با موى سر مىبودند و
نمىتراشيدند سر را مگر در حج يا عمره و بتدريج بر طرف شد و اشاره به اين معنى
دارد قول حق سبحانه و تعالى كه «لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ الخ» يعنى قسم بذات
مقدسم كه حق سبحانه و تعالى خواب رسولش را درست كرد و البته داخل مسجد الحرام
خواهيد شد ايمن سرها تراشيده و تقصير كرده و خوف نخواهيد داشت، و آيه در فتح
حديبيّه نازل شد و حضرت پيشتر از آن كه بيرون آيد در واقعه ديده بودند كه آن حضرت
با اصحاب داخل مسجد الحرام خواهند شد سر تراشيده و تقصير كرده. و چون در حديبيه
ممنوع شدند از دخول مسجد الحرام عمر گفت كه تو گفتى كه ما داخل خواهيم شد و نشديم
حق سبحانه و تعالى از جهة تصديق حضرت اين آيه را فرستاد و فايده نكرد و حضرت سيد
المرسلين 6 فرمودند كه من نگفتم كه امسال خواهيم رفت و سال
ديگر داخل شدند. و اكثر علماء را اعتقاد آنست كه خواب آن حضرت در سال آينده واقع
شد، و گمان بنده آنست كه حضرت واقعه حجة الوداع را ديده بودند زيرا كه آيه بحسب
ظاهر دلالت مىكند بر آن كه حلق و تقصير كرده داخل مسجد الحرام شوند و آن در سال
آخر واقع شد كه حج كردند ايمن و خوفى نداشتند و بعد از حلق و تقصير منى داخل
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 79