نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 754
نگردانى پس هر گاه عبادت كنى خداوند خود را از روى اخلاص حق
سبحانه و تعالى بر خود واجب و لازم گردانيده است كه كفايت كند كارهاى دنيا و آخرت
ترا و ظاهرا اين كلام آنست كه غير خدا را نپرستى و از جهة غير او پرستش او نكنى،
پس اگر ريا كند يا از جهة نفس و هوا و منافع دنيوى يا اخروى يا كمال نفس يا قربى
كه نفس از او لذت داشته باشد به جا آورد خالص نخواهد بود، پس بنا بر اين و لا تشرك
به شيئا اشاره به اينها خواهد بود، و محتمل است كه مراد از عدم شرك شرك جلى باشد
و اخلاص عبارت از ترك شرك خفى باشد و شكى نيست كه هر گاه بنده عبادات خود را چنين
خالص كند البته حق سبحانه و تعالى كفايت مىكند مهمات دنيا و آخرتش را و شكى نيست
در آن كه نفع اين نيز به بنده عايد مىشود و آن كه حق اللَّهاش مىنامند مجاز است
باين معنى كه حق بندگى اوست يا حق سبحانه و تعالى نهايت اهتمام باين معنى دارد كه
گويا حق اوست
[حق انسان بر خودش]
(و حقّ نفسك عليك ان
تستعملها بطاعة اللَّه عزّ و جلّ)
و حق نفس تو بر تو آنست
كه او را بدارى به طاعت حق سبحانه و تعالى.
ممكن است كه مراد از اين
نفس نفس ناطقه باشد و استعمال او به طاعت الهى آنست كه طاعات نفسانى را به جا آورد
مثل رضا بقضاء الهى و صبر و شكر و اخلاص و حضور قلب در وقت مناجات و امثال اينها
از افعال و ترك ريا و عجب و تكبّر و حسد و كينه و امثال اينها كه از صفات ذميمه
نفسانيه است، و ممكن است كه اعم از روح و بدن مراد باشد كه شامل جميع اعضاء و
جوارح نيز باشد كه هر چه را بخصوص ذكر نكرده باشند در اين عموم داخل باشد و اين حق
بنا بر آنست كه اگر بنده به اينها عمل كند خود را از آتش دوزخ و بعد حق سبحانه و
تعالى نجات داده است و از غمها و المهاى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 754