نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 549
افضل و ذلك انّ ابا عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه يزوره كلّ
النّاس و ابى صلوات اللَّه عليه لا يزوره الّا الخواصّ من الشّيعة.)
و به سى و نه سند صحيح و
پنج سند حسن كالصحيح منقولست از على كه عرض نمودم به حضرت امام محمد تقى صلوات
اللَّه عليه كه فداى تو گردم زيارت حضرت امام رضا صلوات اللَّه عليه افضل است يا
زيارت حضرت امام حسين صلوات اللَّه عليه حضرت فرمودند كه زيارت پدرم افضل است زيرا
كه حضرت امام حسين صلوات اللَّه عليه را همه مردمان زيارت مىكنند و پدرم را زيارت
نمىكنند مگر خواص از شيعه.
جمعى از مشايخ چنين
مىگفتند كه مراد از خواص شيعه شيعه اثنى عشريست چون مصطلح علما آنست كه شيعه كسى
است كه حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه را خليفه بلا فصل دانند، و بنا بر
اين سيزده فرقه باطله نيز داخلند در شيعه، و هر كه حضرت امام رضا را امام مىداند
بقيه ائمه را نيز امام مىدانند پس چون شيعه اثنا عشرى زيارت آن حضرت مىكنند و
بس، زيارت آن حضرت دليل تشيع است و تتميم سخن ايشان باين است كه چون ايشان مؤمن و
مسلمند هر جا كه ايشان باشند و از فرق باطله نباشند اميد نزول رحمت الهى بيشتر
است، و اظهر آنست كه مراد از شيعه:
اثنى عشرى است و خواص
شيعه علماء و صلحايند كه تابع ثوابند و اكثر عوام تابع شهر تند پس جائى كه خواص
شيعه روند متبع است با آن كه نزول رحمت الهى نيز هست، و يا آن كه چون شيعه و سنّى
به زيارت حضرت امام حسين صلوات اللَّه عليه مىروند مهجور نيستند بخلاف روضه حضرت
كه خواص مىروند و خواص كم مىباشند، روضه آن حضرت مهجور است در آنجا بيشتر
مىبايد رفت و اين رفتن از جهة تقويت اعتقادات ايشان مطلوبست.
و مؤيد اين معنى است
حديث حسن كالصحيح كه عبد العظيم از حضرت
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 549