نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 364
چيزى نيست و از اين حديث ظاهر مىشود كه تأديب حضرت از جهة
اين بود كه امثال ايشان هر كار كه كنند مىبايد بپرسند و نگويند كه اصل عدم
وجوبست
(و قال امير المؤمنين
صلوات اللَّه عليه أمرتم بالحجّ و العمرة فلا تبالوا بأيّهما بداتم قال مصنّف هذا
الكتاب قدّس اللَّه روحه يعنى العمرة المفردة فامّا العمرة الّتى يتمتّع بها إلى
الحجّ فلا يجوز الّا ان تبدا بها قبل الحجّ و لا يجوز ان تبدا بالحجّ قبلها الّا
ان لا يدرك المتمتّع ليلة عرفة فبدا بالحجّ ثمّ يعتمر من بعد)
و منقولست كه حضرت امير
المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند كه شما مامور شدهايد بحج و عمره پس پروا
مداريد كه به كدام يك ابتدا كنيد.
يعنى اختيار داريد در
تقديم هر يك از اين هر دو كه خواهيد. و ظاهرا از روى تقيه وارد شده است، و صدوق
مىگويد كه مراد حضرت حج افراد و عمره مفرده است كه مخير است در تقديم هر يك از
اين هر دو كه خواهيد و تاخير، و ممكن است كه حضرت اين حديث را در مكه معظمه فرموده
باشند كه چون ايشان و جمعى كه حوالى مكهاند حج تمتع بر ايشان واجب نيست و حج
افراد و قران واجبست ايشان مخيرند در تقديم و تاخير، اما عمره تمتع را البته بايد
كه مقدم دارند بر حج و جايز نيست كه حجرا بر او مقدم دارند مگر وقتى كه روز عرفه
برسد بحج و خوف داشته باشد كه اگر عمره را اول به جا آورد وقوف عرفات فوت شود يا
حايض و نفساء چنانكه گذشت كه در اين صور ابتدا بحج مىكند و عمره مفرده را بعد از
آن به جا مىآورد
[ترك طواف مستحبى
هنگام شلوغى]
(و قال الصّادق صلوات
اللَّه عليه اوّل ما يظهر القائم صلوات اللَّه عليه من العدل ان ينادى مناديه ان
يسلّم اصحاب النّافلة لأصحاب
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 364