نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 36
جهة تاييد اجماع آيات و اخبار نقل مىكردند چنانكه از كتب
ايشان ظاهر و باهر است.
و اگر خواهى كه اين معنى
بر تو ظاهر شود رجوع كن به كتب استدلالى ايشان مثل كتاب قنيه از ابن زهره كه در هر
مسأله أولا مىگويد كه للإجماع و الآيه و الرواية و از مجمع البيان نيز ظاهر
مىشود مثلا در تفسير آيه كريمه وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ
فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا كه استدلال مىكند بر رجعت و از سيّد مرتضى رضى
اللَّه عنه نقل كرده است كه اين آيه دلالت بر رجعت مىكند به آن كه حق سبحانه و
تعالى فرموده است كه روزى باشد كه مبعوث كنيم و زنده گردانيم از هر امتى جمعى از
مكذبين را مىگويد كه در روز قيامت حق سبحانه و تعالى همه خلايق را مبعوث
مىگرداند چنانكه ضرورى دين اسلام است بلكه ضرورى اديان مليّين است قاطبه پس نيست
اين بعثت مگر در رجعت، و بعد از آن مىگويد كه ما استدلال بر رجعت به آيه و اخبار
نمىكنيم كه گويند آيه ظنّى الدّلاله است و اخبار آحاد است و مفيد قطع نيست بلكه
مستمسك ما اجماع طاهره است كه مفيد قطع است و آيات و اخبار را تاييد مىآوريم نه
استدلال تا شما بحث توانيد كرد در دلالت يا سند.
و داب ايشان چنين بود تا
قريب بزمان علامه و علامه رحمه اللَّه ظاهر ساخت استدلال به اخبار را در كتاب
منتهى المطلب، و بعد از او شهيد عليه الرحمة، و بعد از آن شهيد ثانى رحمهم اللَّه
با نهايت خوف تا بآخرها جرأت كرد و در اجماعات ايشان قدحها كردند بانكه معاصران او
جمعى تكفيرش كردند و او مختفى بود در تلال و جبال، و خبرى از جرح و تعديل نداشت تا
بزمان ما كه حق سبحانه و تعالى أولا مولانا و مقتدانا و شيخنا و شيخ الكل در قدح
اجماع و استنباطات واهيه داد مردانگى مىداد بعد از آن مولانا محمد امين طاب ثراه
رجوع نمود بداب قدماء شيعه و قدح نمود در
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 36