نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 327
بعضى از اين عبارت از فقه رضويست و بعضى از موثقه سماعه و
مجموع مضمون احاديث صحيحه معاوية بن عمار و غير اوست پس هر گاه شخصى قران كند حج و
عمره را به آن كه در حال احرام بگويد كه ان لم تكن حجّة فعمرة چنانكه گذشت و
خواهد آمد يا آن كه و او بمعنى او باشد يعنى اگر با حج يا عمره يا هر دو قران كند
هديى را كه اشعار و تقليدش كند و بيمار شود كه نتواند رفت هدى محل شدن از اين
احرام را با هدى سياقى كه پيشتر رانده است هر دو را با اصحاب خود مىفرستد و محل
نمىشود تا هدى او به محلش كه مكه است اگر احرام عمره باشد يا منى اگر احرام حج
باشد برسد و چون اين هر دو هدى به محلش مىرسد اين محصور محل مىشود و به خانه خود
مىرود و بر اوست كه سال ديگر حج كند و نزديكى با زنان نمىكند. تا اينجا عبارت
فقه رضويست و ناتمام است، و در فقه تمام است كه نزديكى نمىكند تا سال ديگر حج كند
و اگر مصدود شود از حج به سبب دشمن و محروم شده باشد سال ديگر حج مىكند و مصدود
نزديكى به زنان مىكند و محصور نمىكند، و بقيه كلام صدوقست و مضمون تتمه صحيحه
معاوية بن عمار است كه اولش مذكور شد و مضمون آن حديث اين است كه معاويه گفت سؤال
كردم از آن حضرت صلوات اللَّه عليه از شخصى كه محصور شود به مرض و هدى خود را
بفرستد حضرت فرمودند كه با اصحاب خود وعده مىكند پس اگر احرام حج است وعده روز
عيد است و چون روز عيد مىشود تقصير مىكند و حلق بر او واجب نيست تا مناسك را به
جا آورد و اگر احرام عمره باشد تخمين مىكند كه چه روز اصحابش داخل مكه معظمه
مىشوند مثلا مىگويند كه روز دوشنبه داخل خواهيم شد و طلوع آفتاب يا اوّل ظهر روز
سه شنبه اين هدى را خواهيم گشت پس چون
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 327