نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 254
و در صحيح بزنطى و حماد بن عثمان منقولست كه مراد از اين آيه
طواف نساست و جمعى گفتهاند كه طواف وداعست و منع جمعى نيست كه هر دو مراد باشد
(قال مصنّف هذا الكتاب
«ره» معناه هذه الاخبار كلّها متّفقه غير مختلفة و التّفث معناه: كلّما وردت به
هذه الاخبار، و قد اخرجت الاخبار فى هذا المعنى فى كتاب تفسير المنزل فى الحجّ)
چنين گويد صدوق كه مصنف
اين كتابست كه حق سبحانه و تعالى از او خشنود باد كه همه اين اخبار متفق است و
اختلاف در اينها نيست و تفث يك معنى است كه عبارتست از چركنت اعم از كثافت صورى يا
معنوى دنيوى و اخروى و آن چه در اين اخبار است از اين معنى بدر نيست، و من نقل
كردهام اخبارى كه در اين باب وارد شده است در كتابى كه آن را تصنيف كردهام و
احاديثى كه وارد شده است در تفسير آيات حج در آنجا ذكر كردهام اگر تفصيل اينها را
خواهى رجوع به آن كتاب كن. و آن كتاب با اكثر كتبى كه صدوق تاليف كرده است در ميان
نيست
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 254