نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 197
منقولست در موثق كالصحيح از اسحاق بن عمار كه گفت عرض نمودم
به حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه عليه كه آيا تعجيل مىتوان كرد در رفتن به
جانب منى يك روز يا دو روز از جهة ازدحام و كثرت كه در روز هشتم مىباشد و گاه هست
كه در روز هفتم نيز ازدحام مىشود جايز است كه در روز هشتم برود؟ حضرت فرمودند كه
باكى نيست و اسحاق گفت كه حضرت در حديثى ديگر كه از آن حضرت سؤال كردم كه اگر شخصى
صحيح از جهة استراحت و از جهة آن كه در منى جائى خوبى بگيرد پيشتر مىتواند رفت
بمنى فرمودند كه نه عرض نمودم كه يك روز پيشتر مىتواند رفت از جهة ازدحام فرمودند
بلى، عرض نمودم كه دو روز پيشتر مىتواند رفت فرمودند بلى عرض نمودم كه سه روز
پيشتر مىتواند رفت فرمودند بلى عرض نمودم كه بيشتر از سه روز مىتواند تعجيل
نمودن فرمودند نه. و محمول است بر كراهت، و در مرسله بزنطى كه حكم صحيح دارد مثل
خبر متن منقولست به همين مضمون
(و روى جميل بن درّاج
عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه قال على الامام ان يصلّى الظّهر بمنى ثمّ
يبيت بها و يصبح حتّى تطلع الشّمس ثمّ يخرج إلى عرفات)
و در صحيح از جميل به
شصت و دو سند منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه بر
امام زمان يا امير حاج كه غالبا در كتاب حج كه امام مىگويند مراد از آن امير حاج
است لازم است كه پيشتر از ديگران بمنى آيند و غير امام را مستحب است كه نماز ظهر
را در مسجد الحرام به جا آورند و احرام را از عقب آن به جا آورند و روانه منى شوند
و شب بمانند در منى و صبح در آنجا باشند تا آفتاب طالع شود و امام پيشتر از
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 197