نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 16
حجر محسوبست زيرا كه نشان جاى مقام از جهة محل طوافست و حجر
مطاف نيست كه اگر كسى داخل حجر شود طواف باطلست پس از بيرون بيست ذرع را مثلا
رعايت مىبايد كرد.
و بعضى گفتهاند كه چون
مطاف از اطراف ما بين بيت و مقامست از جانب حجر نيز بيت را رعايت مىبايد كرد
خصوصا جمعى كه حج را از بيت نمىدانند و ليكن اگر چه از بيت نمىدانند اتّفاقى است
كه حكم بيت دارد و اگر از طرف حجر بيت را رعايت نمايند جاى طواف بسيار تنگ مىشود
و دو سه ذرعى بيشتر نمىماند و اگر در كار مىبود اين مقدار تنگى هر آينه مىبايست
بيش از اين مبالغه نمايند در آن طرف بخصوصه و از طرف عامه و خاصه نشده است و ليكن
از جهة خروج از خلاف هر چند نزديكتر باشد به ديوار حجر بىدغدغه خواهد بود با آن
كه نزديكى خانه نيز در طواف مطلوبست هر چند عدد اقدام كه بيشتر است ثواب بيشتر است
و اللَّه تعالى يعلم
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 16