نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 5 صفحه : 486
[زكات به اهل سنت]
(و لا تعط زكاة مالك
غير اهل الولاية و لا تعط من اهل الولاية الابوين و الولد و لا الزّوج و الزّوجة و
لا المملوك و لا الجدّ و لا الجدّة و كلّ من يجبر الرّجل على نفقته و لا باس ان
يعطى الاخ و الاخت و العمّ و العمّة و الخال و الخالة من الزّكاة)
عبارت فقه است الا لفظ
زوج كه ظاهرا از نساخ سهو شده باشد و مده زكاتت را بغير اهل اطاعت ائمه معصومين
صلوات اللَّه عليهم چنانكه احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار وارد شده است كه زكات را
بغير اثنا عشرى نمىتوان داد و يا آن كه از اهل ولايت باشند شرط است كه واجب
النفقه زكات دهنده نباشند و واجب النفقه پدر و مادرند و اولادند هر چند به زير
روند مثل فرزند فرزند فرزند و نه شوهر كه شوهر واجب النفقه زن نيست و سهو شده است
و زوجه حتى مطلقه رجعيه كه آن نيز در حكم زنست، و متعه واجب النفقه نيست و نه بنده
و نه جد و جده هر چند بالا روند كه ايشان واجب النفقهاند و هر كه آدمى را جبر
كنند بر نفقه او و غير اين جماعت كه مذكور شد كسى نيست پس اين كلام يا تاكيد سابق
است يا مراد از ولد و جد و جده مرتبه اول است و باقى در تحت اين داخلند مثل پدر جد
و جد جد از جانب پدر و مادر هر چند بالا روند و هم چنين فرزند فرزند و فرزند فرزند
فرزند خواه فرزند پسر و خواه فرزند دختر و باكى نيست كه زكات را به برادر و خواهر
و عمو و عمه و خالو و خاله بدهند چون ايشان واجب النفقه نيستند و احاديث بسيار بر
اين معنى وارد شده است و كسى خلاف نكرده است و در حديثى وارد است كه زكات را به
فرزند فرزند مىتوان داد ممكن است كه حمل كنند بر آن كه دختر زاده باشد و به پدر
او بدهند كه صرف او كند.
[زكات در چند چيز]
(و قال زرارة قلت لأبي
عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه رجل عنده مائة و تسعة و تسعون درهما و تسعة عشر
دينارا أ يزكّيها فقال لا ليس عليه زكاة فى الدّراهم و الدّنانير حتّى تتمّ قال
زرارة و كذلك هو فى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 5 صفحه : 486