responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دیوان أمیر المؤمنین نویسنده : میبدی، حسین بن معین الدین؛ زمانی، مصطفی    جلد : 1  صفحه : 77

203- همنشينى با دوست وقتى كم باشد دوستى را حفظ مى‌كند و اگر رفت و آمد زياد شد، رفاقت را برهم مى‌زند.

خواهى كه فزون شود وقار تو بسى‌

پيوسته مباش موى بينى كسى‌

از مردم تيره، رو بگردان چون تير

با أهل صفا نشين و آن هم نفسى‌

برنامه ناخن گرفتن‌
204- ناخن‌هايت را طبق دستور رسول خدا 6 و آداب وى بگير. اول دست راست بعد دست چپ. از انگشت كوچك شروع و يك در ميان به پايان رسانيده، باز باقيمانده را انجام مى‌دهند و يا اينكه از همان انگشت كوچك شروع كرده و دودرميان مى‌گيرند.

اى يافته از مرتبه جهل خلاص‌

در چيدن ناخن است ترتيبى خاصّ‌

ترتيب يمين «ما خوابس» باشد

ترتيب يسار او «خسب» پيش خواص‌[1]


[1]- امام عليّ 7 در شعر خود كلمه« خوابس» و« خسب» را بكار برده شاعر فارسى هم آن را در شعر خود گنجانيده است كه در ترجمه شعر به تفصيل ذكر شده است.

كلمه« خوابس» از حروف اول كلماتى كه براى انگشتان بكار مى‌رود گرفته شده است.

خنصر: انگشت كوچك

وسطى: انگشت بلند: ميانه

ابهام: شست: بزرگ

بنصر: ميان كوچك و بلند

سبابه: انگشت گواهى

شاعر فارسى« خوابس»( يك در ميان را) براى دست راست در نظر گرفته و« خسب»-- دودرميان را براى دست چپ.

در مطلب امام( ع) اين مطلب توضيح و يا اشاره‌اى ندارد كه اول يك دست را تمام كن بصورت يك در ميان يا دودرميان بعد دست ديگر را. روايتى هم در اين باره ديده نشده است.

از اين نظر كه سفارش امام( ع) بى‌دليل و فلسفه نيست علت اين ترتيب در ناخن گرفتن در آينده روشن خواهد شد.

نام کتاب : دیوان أمیر المؤمنین نویسنده : میبدی، حسین بن معین الدین؛ زمانی، مصطفی    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست